2023-02-16 08:05Pressmeddelande

Nu kommer första biografin om Xi Jinping på svenska

Världens mäktigaste ledare är inte längre USA:s president – utan Xi Jinping, generalsekreterare för kommunistpartiet och Kinas president. I Xi Jinping – Världens mäktigaste man, den första biografin på svenska om Kinas mäktiga ledare, gör de tyska journalisterna Stefan Aust och Adrian Geiges en analys av makt, personkult och envälde.

— De beslut Xi Jinping fattar påverkar direkt våra liv. Om inte förr så har coronapandemin fått oss att inse det. Pandemin har världen över berövat åtskilliga miljoner människor livet, lett till den värsta krisen i världsekonomin sedan 1929 och raserat människors försörjningsmöjligheter och livsdrömmar. Framför allt i den engelskspråkiga världen har man ifrågasatt om Xi Jinping verkligen är världens mäktigaste man. Vem skulle det annars vara, undrar vi?, säger författarna.

Kina har med en befolkning på nästan 1,4 miljarder betydligt fler invånare än Europeiska unionen, USA och Ryssland tillsammans. Kina balanserar mellan att vara en global ekonomisk maktfaktor och fruktad kommunistisk diktatur. Det moderna Kina har detta motsägelsefulla system att tacka för den ekonomiska och politiska framgång landet upplever. I spetsen styr Xi Jinping effektivt all makt, men kommunistpartiets generalsekreterare ser inte ut som en diktator, och Kina ser inte ut som en diktatur. Var kommer han ifrån, vilka är hans drivkrafter - och vad ska vi förvänta oss av Kina i framtiden?

Författarna menar att det inte längre är en fråga om, utan när Kina ses som världens stormakt. Politikerna i USA vågar bara inte uttala denna enkla sanning än. Redan nu utnyttjar Xi Jinping målmedvetet sin ekonomiska dominans för att på lång sikt få över länder och globala företag på sin sida. I boken visar författarna en mängd exempel på detta.

Stefan Aust är en tysk journalist. Han grundade Spiegel TV och var chefredaktör för Der Spiegel mellan 1994–2008. Idag är han redaktör på Der Welt. Aust är en av få journalister i världen som har intervjuat en kinesisk statschef.

Adrian Geiges är en tysk författare och journalist. Han har jobbat som korrespondent i Moskva, Hong Kong, New York och Rio de Janeiro. Senare var han veckotidningen Sterns Peking-korrespondent i många år.

Boken släpps den 21 mars.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén