2019-05-23 06:00Pressmeddelande

Niklas Kämpargård slår ett slag för hållbar semester i det exotiska Sverige

Omslagsbild: Svemester - så reser du smart och hållbart i Sverige Omslagsbild: Svemester - så reser du smart och hållbart i Sverige

Samtidigt som semestern kryper allt närmare, väljer allt fler svenskar bort flyget och därmed även till stor del utlandsresor. I sin bok Svemester: så reser du smart och hållbart i Sverige guidar Niklas Kämpargård läsaren genom Sveriges exotiska sevärdheter och utmanande äventyr - med hänsyn till både klimat och plånbok.

– När allt högre röster hörs kring de långa flygresornas vara eller icke vara blir semestrar och upplevelser på hemmaplan ett alltmer intressant alternativ. Tänk bort schablonbilderna av kalla somrar och blöta tältnätter och tänk i stället härliga kulturupplevelser, varma bastubad och riktigt sköna vandringar. Numera behöver fjällvandringar och spännande turer längs svenska låglandsleder nämligen inte vara spartanska på något sätt, säger Niklas Kämpargård.

När klimatutmaningarna får många att fundera på om man verkligen ska göra den där långresan till varmare breddgrader, ökar intresset för att uppleva Sveriges alla sevärdheter. Bortsett från fantastiska vinterupplevelser finns också världskända restauranger, mysiga kaféer, härliga hotell och en lång rad unika upplevelser som rent av gör Sverige exotiskt.

Fördelen med att resa i Sverige är att det inte behöver kosta så mycket, då både friluftsliv och naturupplevelser oftast är helt gratis och äventyret ligger nära. Som att njuta av midnattssolen, cykla längs Göta kanal, vandra längs en låglandsled eller besöka världsarvet i Karlskrona. Svemester ger dig råd och tips om hur du kan resa hållbart och klimatsmart. Det är nu det är dags att uppleva Sverige.

"I en värld där betydligt fler svenskar simmat med delfiner än spårat svenska vilda vargar i skogsbygden är det svårt att förstå att vi inte reser mer på hemmaplan. Vi är överallt omgivna av fantastisk och storslagen natur och ändå har vi än så länge knappt utforskat vårt eget land. Hur många skåningar har exempelvis varit norr om polcirkeln och hur många norrbottningar har sett solen gå upp över Söderåsen? Medan svenskar över lag åker allt längre bort från den svenska vintern väljer britter, japaner och tyskar att uppleva vargavinterns exotism. Sverige är både vackert, äventyrligt och prisvärt."
– ur boken

Niklas Kämpargård är skribent och fotograf och har skrivit flera böcker om själv­hushållning, odling och krisberedskap. Han och hans familj har ett stort intresse för resor och friluftsliv. Bortsett från sköna cykelturer, härliga vinterupplevelser, återkommande stadsutflykter och smakrika restaurangbesök föredrar Niklas att njuta av det enkla frilufts­livet hemmavid.

Boken utkommer den 5 juni 2019.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med varumärken som Yoga Girl och Framgångsshowen, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Rebecca Törnroos
Rebecca Törnroos