2019-10-16 05:20Pressmeddelande

När många lider av klimatångest vill hon få fler att känna klimatglädje

Bokomslag: Klimatglädje Bokomslag: Klimatglädje

Nästan hälften av svenskarna tänker varje vecka eller oftare på klimatet och nyord likt flygskam, klimatångest och ekocid dyker upp titt som tätt. Men hur ska vi tackla att vi behöver förändra oss? Emilia Arvidsson vänder på begreppet klimatångest och vill istället förmedla klimatglädje med boken med samma namn.

— Det här är inte en bok om klimatet i dess vanliga bemärkelse, med rapporter om ppm i atmosfären och scenarier vi kan förvänta oss om vi inte når målet. Med mina åtta utmaningar vill jag omvandla min oro till handlingskraft. Mitt fokus ligger på förändringar i min egen livsstil där jag har en övertygelse om att “det nya” kan bidra till ett bättre liv. Ja, till och med ökad livskvalitet, säger Emilia Arvidsson.

Emilia Arvidsson har bloggat om klimatet sedan drygt ett år tillbaka, men levt shoppingfritt sedan 2016. Med en väckt passion för klimatfrågan vill hon nu ta steget in i författarvärlden. I Klimatglädje har hon intervjuat några av Sveriges främsta forskare och experter som bidrar med sin kunskap och svarar på frågan om vad som faktiskt fungerar för klimatet. Hon vill inte förringa klimatförändringarna, utan ge motivationen och kunskapen att leva gott, på alla fronter.

Emilia testar åtta förändringar, såsom vad händer när du lever köpfritt? Hur kan vi se på vattnet i kranen som en av de största gåvorna vi har? Hur känns det att ändra sina matvanor radikalt? För efter onormalt heta somrar i Sverige började den stora massan tala om klimatångest. Och därutöver: känna den. Nu måste vi ta itu med den.

"Hittar vi mening i att förändra oss för klimatet, tillsammans med andra, så har vi en nyckel till att kunna lyckas – och kanske kan vi också inspirera andra, så att förändringen sprids likt ringar på vattnet. Som jag vill visa behöver det inte finnas en motsättning mellan ett mer fossilfritt liv och ökad livskvalitet. Och många av de förändringar vi behöver göra handlar inte enbart om klimatet och utsläppen, utan det kan finnas andra vinster att hämta hem. Bort med resonemangen om uppoffring och in med moderna, klimatsmarta beteenden. Fossildrivna livsstilar behöver konkurrens och jag hoppas att vi kan skapa klimatglädje i våra liv."  — ur boken

Emilia Arvidsson är skribent och har bloggat sedan 2008. Hon har levt shoppingfritt sedan 2016 och gillar främst att skriva om ämnen som: klimatet, matsvinn, digital detox, utmattning och naturen.

Boken utkommer den 30 oktober 2019.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångsshowen, samt företag och profiler.

Rebecca Törnroos
Rebecca Törnroos