2021-01-12 07:15Pressmeddelande

När livet vänder på ett fruktansvärt sätt

Förälskade och med bara några månader kvar till bröllopet händer det fruktansvärda; Gösta Tingström, präst känd från "Gift vid första ögonkastet", drabbas av en hjärnblödning som han efter en veckas kamp på intensiven kommer att dö av. I När det värsta händer får vi följa fästmön Kristina Aspemos resa, från veckan på intensiven till ett år efter dödsdagen, i att både hedra det de hade tillsammans och försöka leva vidare på egen hand.

– Det har varit en sällsam upplevelse att skriva den här boken. Jag har lyssnat inåt och från ingenstans fått till mig idéer och formuleringar. Jag kan inte förstå det på ett annat sätt än att Gösta har hjälpt mig och att vi tillsammans har skapat den här berättelsen. Och en sak som jag alldeles säkert vet är, att utan vår kärlek och allt vi har upplevt tillsammans hade denna bok aldrig kunnat bli till, säger Kristina Aspemo.

Den 23 januari 2019 dör Kristinas älskade Gösta oväntat och mitt i livet. I den här boken skildrar hon det första året utan Gösta, från chock, nattsvart förtvivlan och panikångest, till hopp om en framtid där hon kan stå ut med det tomrum som hennes hjärta för alltid kommer att rymma. Som processen i att klara av alla högtider för första gången utan Gösta porträtteras på ett känslomässigt och för många igenkännande sätt. Om hur den gemensamma framtiden avvecklas, när alla saker och platser påminner och väcker minnen över hur det var. Om bearbetningen av att förstå vad det var som hände, att förbereda begravning och processen i att ta de första stegen i att skapa sig ett nytt liv utan Gösta.

När det värsta händer är en gripande livsberättelse som önskar öka förståelsen för hur sorg kan se ut och skänka tröst och hopp till människor i sorg. Den vänder sig till dem som förlorat någon och till alla som är intresserade av existentiella frågor och öppna för livets andliga dimension. Boken skildrar en kärlek så stark att den når bortom tid och rum och berättar om förunderliga och konkreta upplevelser av att livet och kärleken består även efter döden, om än i ny form.

"Jag sitter längst ut på en stol intill din säng och håller dina händer i mina. Alldeles nyss har jag kysst dig på kinden för sista gången och viskat 'Hej då, älskling. Du är fri att gå'. Du ligger så fridfullt på sidan, vänd mot mig. Jag vill stryka dig ömt över kinden, men förstår intuitivt att jag ska låta bli. Vi är så nära i denna stund, och ändå vet jag att jag måste låta dig gå."
– ur boken

Kristina Aspemo arbetar med att vägleda individer och grupper i inre och yttre förändringsprocesser. I rollen som terapeut, konsult och yogalärare bistår hon med stöd och inspiration för ökat välmående och personlig utveckling. När det värsta händer är hennes debutbok.

Boken släpps den 23 januari 2021.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg