2020-06-16 05:55Pressmeddelande

Musik- och radioproducenten Martin Rössel debuterar som deckarförfattare

Bokomslag: CurareBokomslag: Curare

Martin Rössel är låtskrivare, artist, producent och ena hälften av Dom Dummaste. Men han har även vunnit Ikaros-priset för P1-programmet “Att bomba Irak – Vilken hit”, samt haft ett scoop i Aftonbladet om Lundin Oil och södra Sudan. Nu är han för första gången aktuell som deckarförfattare med boken Curare - där ett rysligt mord har ägt rum i Stockholms finaste kvarter.

— Jag har en förkärlek för berättande som innehåller rädsla och skrämsel och att skriva deckare eller thriller-roman är nästan omöjligt utan den där kittlande komponenten. Tittar man på Curare innehåller den definitivt en hel del av verklighetens rädsla, men den är också en slags nutida moralisk saga. Och den utspelar sig precis nu, med vår klimaträdsla och civilisationsnoja, vår media- och kändisfixering och hela vårt samhälles akuta och allomslutande narcissism. Känslan av att man måste göra något stort för att synas och höras, sätta sitt märke, säger Martin Rössel.

En äldre man hittas mördad i sin paradvåning på Östermalm. Han har blivit styckad på ett mycket ovanligt sätt och mördaren har lämnat ett kryptiskt meddelande till polisen. En kort tid senare sker ännu ett mord och det blir tydligt att mördaren inte har för avsikt att sluta, tvärtom – en mordvåg är att vänta.

Erika Hård är kriminalinspektör vid sektionen för grova brott i Stockholm. Tillsammans med sina kollegor är det hon som får i uppdrag att ta fast seriemördaren, men det visar sig snart att det inte bara är polisen som jagar en mördare, utan även en mördare som jagar en polis. Curare är en roman om hämnd mot en värld som sviker och profiterar på de mest oskyldiga. Men också om en slumrande ondska som väcks till liv i maktlösheten hos ett barn som far illa.

"Det första som fångar hennes uppmärksamhet är inte offret, utan ett stort rött X. Det är sprayat på badrummets kaklade vägg rakt fram, ovanför kroppen, och är säkert en och en halv meter högt. Klarröd färg har runnit i rännilar ner på det fina gråvita italienska kaklet under tecknet, men X:et är tydligt. Hon tar försiktigt några steg mot Gustafsson, som ligger på mage i en stor jacuzzi, och hon inser genast två saker. Dels att det har runnit väldigt mycket blod från kroppen, dels att det saknas delar av den. Blodet både på kroppen och i det stora runda badkaret är torkat och mörkrött, nästan svart. Och nu förstår hon också vad Sidvall menade med sin specialare."

— ur boken

Martin Rössel har från 1980 och framåt skrivit och producerat egen och andras musik för skivbolag som Radium, MNW, CBS/SONY, RCA och BMG. Från 1990-talet har han jobbat som producent på Sveriges Radio inklusive Morgonpasset i P3, Humor i P3, klassiska program för P2 och det Ikarosvinnande programmet för P1 Kultur. Från 2000 och framåt har Martin Rössel arbetat som producent för kommersiellt ljud, med både musik och reklamspottar för Sveriges största varumärken och reklambyråer.

Boken utkommer den 17 juni 2020.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén