2019-05-07 05:30Pressmeddelande

Mentalt hjälpmedel förklätt i skönlitteratur

Bokomslag: Jag dog och fick liv igenBokomslag: Jag dog och fick liv igen

Jag dog och fick liv igen är ingen vanlig bok, det är en ungdomsroman med ett starkt underliggande psykologiskt budskap. Föreläsaren Dennis Westerberg har tidigare släppt fem böcker men detta är hans första roman – vars gripande historia blir en guide till välmående.

— I flera år har jag arbetat med att hjälpa unga människor att ta sig ur psykisk ohälsa. Detta genom att guida till ganska enkla och självklara insikter, via coachning. Dock kände jag att jag ville nå ut till än fler och inte bara en åt gången. Jag hade helt enkelt tröttnat på att sorgset och stillasittande iaktta hur den yngre generationen växer upp, med smärta och psykologiskt lidande. Helt i onödan, egentligen. Mitt sätt att beklaga mig var att designa en lösning. Den tog två år att färdigställa och blev till en hoppfull berättelse i bokform, säger Dennis Westerberg.

Jag dog och fick liv igen handlar om Mia, 16 år, som lider av självmordstankar, och Johanna, 21, som äntligen kommit ur det helvete hon levde i under många år – en vardag full av ångest och panikångestattacker och med återkommande perioder av depression. När Mia står på tågspåret, redo att ge upp allt för att slippa känna ångesten hon bär på, möter hon Johanna. Som en viskning träder hon fram ur mörkret och får Mia att kliva av spåret. Johanna ger Mia en axel att luta sig mot, men hon erbjuder också något annat. Något som vänder hela Mias värld upp och ner. Som får henne att omvärdera allt hon trodde var sant.

Dennis har själv levt ett långt liv med psykisk ohälsa men lyckades på grund av insikter, som han bjuder på i denna bok, bli fri från sina besvär för snart tolv år sedan. Väsentliga delar av berättelsen är självupplevda, övrigt kommer från det som hans coachningsklienter har berättat – människor i alla åldrar, vars liv präglats av olika former av psykologiskt lidande. Alla dessa insikter har nu mynnat ut i ungdomsromanen Jag dog och fick liv igen.

“Vi kramades en stund där vi stod. Precis mellan spåret och åkerkanten. Tåget dundrade förbi men jag märkte det inte ens. Jag var fast i en kram. Helt fast. Egentligen var det nog mer Johanna som kramade mig. Jag höll händerna längs sidorna. Mest för att kamouflera att jag gillade det. För det gjorde jag. På riktigt. Hon var tjugoett år när vi träffades den dagen vid tågspåret. Det var hon som var vinden. En frälsande fläkt.”  — ur boken.

Dennis Westerberg är föreläsare, författare, mental coach och podcast-profil. De senaste åren har han coachat, föreläst och uppträtt för tusentals människor, i olika sammanhang. Dennis Westerberg har också utsetts till ”Årets föreläsare”, av förmedlingsbyrån SAJ, som i över 20 år, arbetat med de allra främsta.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med varumärken som Yoga Girl och Framgångsshowen, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén