2020-06-12 05:45Pressmeddelande

Mats Svensson bokdebuterar med technothriller som utspelar sig i södra Sverige

Bokomslag: Den trettonde bombenBokomslag: Den trettonde bomben

År 1972 startar ett modifierat Viggenplan från en flygbas i Blekinge. På fyrahundra meters höjd går något fel och piloten blir tvungen att skjuta ut sig. När Alina Dragovic 50 år senare börjar gräva i fallet skapas frågetecken. Vad var det egentligen som hände den dagen? Den trettonde bomben är Mats Svensson författardebut och är en technothriller som blandar militärhemligheter i nutid och dåtid på ett fartfyllt sätt.

— Denna bok tillägnas alla de i grön, blå och landstingsvit uniform som upprätthåller säkerhet, vård och omsorg åt oss, folket i landet Sverige, med risk för sina egna liv och sin egen hälsa. De gör det varje dag, i kris som i vardag. De är verklighetens hjältar, säger Mats Svensson.

Alina Dragovic jobbar på kontraterroristenheten i Skåne. Under ett jourpass dyker det upp underrättelseinformation om vad som skulle kunna vara en terroristcell. Samtidigt som Alina bearbetar uppgifterna nås en journalist av hemligstämplad information om vad Viggenplanet egentligen var till för och vad det bar i sin last. När Alina och kollegan Omar följer upp terroristcellsinformationen hamnar de mitt i en eldstrid och i kölvattnet efter den börjar alltifrån ryska intressen till en hemliga svensk militärgruppering att röra på sig, både innanför och utanför landets gränser.

Vad är det egentligen som ligger bakom allt detta? Och vad fanns ombord på planet som kraschade för snart femtio år sedan?

Den trettonde bomben är en blandning av polisroman och technothriller. Den har under första veckorna seglat in på topplistorna hos Storytel och Nextory.

“Laestadius svängde mot sidobanan, men kände genast hur hela flygplanet vek sig åt sidan – det vägrade att lyda honom. Han reagerade snabbt och instinktivt. När han drog i utlösningshandtaget för raketstolen hade planet krängt ytterligare och låg nästan helt på sidan. Med en skarp knall aktiverades raketstolen och Roger slungades ut ur planet samtidigt som han slog huvudet hårt i cockpitglaset. Allting blev svart.”
— ur boken

Mats Svensson är utbildad civilingenjör. Han bor på landet utanför Sjöbo i Skåne tillsammans med sin fru. Den trettonde bomben är hans debutroman.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén