2022-03-30 07:58Pressmeddelande

LUCHS släpper album på fredag

Foto: Samuel AnderssonFoto: Samuel Andersson

Kompositören Patrik Berg Almkvisth, som står bakom artistnamnet LUCHS, släpper sitt andra album Från Dagar Av Vila på fredag.

Den 1 april släpper Patrik Berg Almkvisth sitt andra album under namnet LUCHS. Under de senaste åren har Berg Almkvisth varit inblandad i en lång rad musikaliska projekt. I februari släppte han låten Window In The Clouds tillsammans med duon JUNG, och inledde live-våren med en egen slutsåld konsert på Nobel Prize Museum i Stockholm. Han har också blivit uppmärksammad för sitt musikaliska samarbete med den australiensiske skådespelaren Dacre Montgomery (Stranger Things).

LUCHS debutalbum Solskur kom 2020. Det skrevs för orkester och spelades in med delar av Göteborgs Symfonikerna och Sveriges Radios Symfoniorkester. Den här gången ville han återvända till det mer minimalistiska och sätta pianot i fokus. Genom ett samarbete med Steinway & Sons fick han tillgång till sitt K-132 piano, som det nya albumet är inspelat på.

Från Dagar Av Vila är både skrivet och producerat av Berg Almkvisth. Han beskriver det som en samling musikaliska noveller, där varje stycke har sitt eget tema. Den röda tråden genom musiken är temat kring vila.

– När jag skulle bestämma titeln för albumet slog det mig att samtliga kompositioner skrevs utan någon intention att skriva musik. I mitt dagliga arbete som kompositör och producent skapar jag utrymme för musiken att ta form, men i det här fallet har det varit helt tvärt om. Musiken har sökt upp mig. Alla stycken blev till på lediga dagar och främst lördagar, vilans dag.

Patrik Berg Almkvisth började sin musikaliska resa tidigt som barn och utbildade sig sedan på bland annat Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han släppte sin första musik under namnet LUCHS 2016. Med 310 miljoner lyssnare på Spotify har hans musik blivit uppmärksammad såväl i Sverige som internationellt. När han inte komponerar sin egen musik arbetar han med att musiksätta film, tv och reklam. Han arbetar även som skådespelare, med huvudsakligt fokus på röstskådespeleri.

Albumet släpps den 1 april via 1631 recordings och distribueras av Decca (UK) och Universal (WW). Förhandslyssna på albumet Från Dagar Av Vila här.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén