2021-05-04 07:00Pressmeddelande

Lättläst bok om demokrati – för allas möjlighet att ta del av sina rättigheter

I Sverige firar vi i år att demokratin är hundra år. Men egentligen var det först 1989 som alla vuxna medborgare fick rätt att rösta i Sverige, då möjligheten att omyndigförklara någon togs bort. Och långt ifrån alla nyttjar – eller vet om – sina demokratiska rättigheter. Med boken Det är vi som bestämmer! – Så funkar demokrati vill journalisten Moa Candil tillgängliggöra frågan om demokrati.

– För att du ska kunna använda dina rättigheter måste du förstå dem. Det är grundläggande. Att sprida den informationen är extra viktigt nu när vi ser att demokratin är hotad på flera håll, även nära oss, säger Moa Candil.

Sverige är en demokrati. Men så har det inte alltid varit – det är bara hundra år sedan kvinnor för första gången fick rösta i politiska val. Under åren som följde vann fler och fler sina rättigheter, och 1989 fick alla vuxna medborgare i Sverige slutligen rösträtt. I Det är vi som bestämmer! får du veta hur Sverige blev demokratiskt och hur demokratin fungerar.

Vilka lagar är extra viktiga i en demokrati? Och vilka utmaningar möter demokratin i dag? Demokrati är nämligen ingen självklarhet. Den kan bli både bättre och sämre – det är upp till oss som lever i den. Boken förklarar våra demokratiska rättigheter och hur du kan göra din röst hörd.

Syftet med boken är att tillgängliggöra information om demokrati för läsare som av en eller annan anledning har svårt att ta del av information genom mer traditionella kanaler. Boken ges ut samtidigt på två lättlästnivåer, en väldigt lätt och en lite mer avancerad, för att alla ska ha möjlighet att förstå det samhälle vi lever i.

Moa Candil har varit journalist på den lättlästa tidningen 8 Sidor och har lång erfarenhet av att skriva lättläst. Idag är hon nyhetschef på Gotlands Allehanda.

Boken släpps den 12 maj 2021.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz