2024-01-02 08:45Pressmeddelande

Lasse Berg analyserar samtiden i personliga boken “Tillsammans”

Tillsammans - Lasse BergTillsammans - Lasse Berg

Andelen svenskar som beskriver sitt liv som meningslöst har de senaste 20 åren ökat från 6 till 24 procent. Lasse Berg, författare till bland annat den uppmärksammade Kalahari-serien, är nu aktuell med boken Tillsammans. Människan som människans räddning. Han varnar här för att mänsklighetens utmaning är klimatförändringarnas politiska följder. Självhärskarnas berättelser säger att faran kommer från de andra, de med annan religion, härkomst eller språk. Diktatorernas lösning blir ”vi mot dom”, i stället för allas vår räddning ”vi mot den”, klimatets härdsmälta.

– Vi har aldrig haft det så bra som nu och vi kan göra världen bättre, samtidigt hotar mänsklighetens problem allas vår tillvaro. En mindre klimatfientlig livsföring innebär påfrestningar. Men den kan också ge högre livskvalitet. Mindre jobb med produktion av det ena eller andra som kanske egentligen inte behövs för ett gott liv utan mest handlar om att ge oss självförtroende, respekt, en plats i gruppen. Detta kan ersättas av ökad social samvaro, vilket stämmer med vår inre natur, om det bara inte blir något påtvingat. Nya livsstilar skulle faktiskt kunna leda till ökat välbefinnande, säger Lasse Berg.

Vi lever i en tid där förtryckarna fått ny kraft. Var det självklart att det skulle gå som det gått? Nej, men det finns svar på vad som lett oss hit. I sin nya bok Tillsammans vill Lasse Berg få oss att se både vår värld och oss själva i ett nytt ljus. Utifrån sina egna unika erfarenheter som rapportör från ett halvsekels vistelser i Asien och Afrika, sin inblick i krig, massvält och i tyrannernas världsbild, förklarar han samtiden där autokratierna sprider sig, trots att mänskligheten fått det allt bättre. Han redogör för vad vi kan lära oss – inte bara om andra, utan också om oss själva – och hur den kunskapen kan betyda något inför framtiden.

Vi får följa flygvapenmeteorologen som började rota i klimatförändringarna redan på 70-talet, efter att med egna ögon ha sett skövlingen av de tropiska skogarna och fått lära sig om dess följder för oss alla. Hos reformerade människoätare på Nya Guinea börjar han inse hur det här med stormän och deras makt uppstår, det som i klimatförändringarnas spår är en fara för oss alla.

För vår överlevnads skull fordras därför samtal och överenskommelser även med stormännen. Klimatavtal måste slutas också med Putins, Xis, Modis, Trumps och de andra populisternas både följare och efterföljare. Ju färre psykopater att förhandla med, ju större chans till framgångar. Det kräver ett fritt utbyte av tankar och information. Framtiden är inte ristad i allas vår gravsten. Vägen vidare är inte lagbunden. Den väljer vi själva.
– ur boken.

​​Författaren vill få oss att se vår värld och oss själva i ett nytt ljus. I människans inre natur finns inte bara hotet utan också räddningen.

Lasse Berg har kallats Sveriges mest optimistiske journalist och i decennier beskrivit världen för oss i böcker, tv-filmer, reportage och radioprogram. Han är hedersdoktor vid Lunds universitet och en uppskattad berättare och Sommarpratare. Under 60-och 70-talet var han bosatt i Asien, därefter i Afrika fram till 2008. Hans Kalahari-serie om människans ursprung har sålt i nästan 100 000 exemplar. 2011 blev han nominerad till Augustpriset för sin bok Skymningssång i Kalahari, som tillsammans med Gryning över Kalahari nu också utges i nytt skick.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén