2023-05-26 11:05Pressmeddelande

Lars Adaktusson i ny bok; efterlyser klassisk kristdemokrati

Pressbild: Lars AdaktussonPressbild: Lars Adaktusson

Journalisten Lars Adaktusson blev aktiv i Kristdemokraterna 2013 och blev snabbt ett populärt namn och Europaparlamentariker. Nu berättar Lars öppenhjärtigt och uppriktigt om sina tio år i partiet och menar att den klassiska kristdemokratins människosyn och idémässiga grund är hotad. Boken släpps i sommar.

"Framför det smala podiet i riksdagens presscenter trängdes en grupp fotografer, några meter bakom avvaktade politiska reportrar och kommentatorer från de stora nyhetsredaktionerna. De satt där jag så många gånger hade suttit, de var där för att göra det jobb som jag under lång tid hade gjort. Onekligen var situationen udda; för personer som jag arbetat med och lärt känna var jag inte längre en kollega, i samma ögonblick som promenaden genom kammarfoajén inleddes var den långa tiden som nyhetsjournalist över."
  – ur boken

​​Efter 37 år i journalistiken tog Lars Adaktusson i februari 2013 steget över till “andra sidan” och blev medlem i Kristdemokraterna. Han ville engagera sig politiskt och arbeta för de grundläggande värderingar som han länge burit med sig om människovärde, personlig frihet och socialt ansvarstagande. Samtidigt växte övertygelsen om att kristdemokratins människosyn och historiska idéarv är ovärderliga tillgångar i varje gott samhälle. Värderingarna tillsammans med en nyfikenhet på hur det ser ut bakom politikens fasader, hur de interna processerna fungerar och beslutsfattandet går till blev drivkrafter för spårbytet.

I en kommande bok, Fasaden och insidan, beskriver Lars Adaktusson både segrarna och bakslagen. Den ljusa tiden när han blev Kristdemokraternas toppkandidat inför Europaparlamentsvalet 2014 och när han nämndes som framtida partiledare. Men också upplevelsen av att vara villebråd i det mediala drev som ägde rum i samband med valet till Europaparlamentet 2019. Han analyserar kristdemokratins utveckling under de senaste tio åren, ser en fara i att partiet tagit för stora steg åt höger och varit medialt drivet istället för att värna om ideologi och kärnväljare.

Lars Adaktusson gläntar på dörren till en partikultur och ett ledarskap som reser allvarliga frågor. Med större erfarenhet, med en annan syn på ansvarstagande och inte minst på betydelsen av ödmjukhet hade ett mer balanserat förhållningssätt varit möjligt, både i relation till ifrågasättande partimedlemmar och politiska motståndare.

Lars Adaktusson är född 1955 i Jönköping och journalist och politiker. Han har tidigare varit verksam inom press, radio och TV, inte minst som nyhetsankare i Aktuellt och programledare och ansvarig utgivare för samhällsprogrammet Agenda. 2014-2018 var han ledamot av Europaparlamentet och 2018-2022 var han riksdagsledamot för Kristdemokraterna. Mellan oktober 2017 och november 2019 var han andre vice ordförande i partiet och fram till 2022 var han även partiets utrikespolitiske talesperson.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén