2020-02-18 06:10Pressmeddelande

Läkare vinner pris som årets faktabaserade optimist

Dr. Mouna Esmaeilzadeh Dr. Mouna Esmaeilzadeh

Vinnaren av priset Årets faktabaserade optimist är Dr. Mouna Esmaeilzadeh. Motiveringen lyfter fram hennes optimistiska syn på framtiden och hennes arbete för att sprida att vi aldrig tidigare levt i en bättre värld. Priset delas ut den 18 februari, i samarbete med Google.

Motiveringen till varför Mouna Esmaeilzadeh vunnit priset lyder:

Hon är läkare, neuroforskare, entreprenör och tv-personlighet i TV4 som överallt upprepar att vi aldrig levt i en bättre värld och att framtiden blir ännu bättre. Menar att den första 1000-åringen redan är född. Vill göra vetenskap så sexigt att det konkurrerar ut Kim Kardashians rumpa.

Årets faktabaserade optimist bygger på samma filosofi som Warp Institute. De flesta svenskar är negativa till framtiden och därför vill man hylla de personer som står för en faktabaserad optimism. Warps community, med fler än 15 000 personer, fick nominera personer till priset och sedan har Warp:s medlemmar röstat fram vinnaren.

— Media är fyllt av negativa nyheter och domedagsprat, trots att världen hela tiden blir bättre. Då behövs det positiva röster, som baserar sin optimism på fakta. Sådana personer vill vi hylla och har därför inrättat detta pris, säger Mathias Sundin, ordförande för Warp Institute.

Priset delas ut hos Google den 18 februari, klockan 8.30.

Warp Institute en internationell ideell stiftelse i Stockholm, med syftet att öka framtidstron i samhället och bidra till att genomföra projekt som får framtiden att komma snabbare. Warps community består av över 15 000 personer i 70 länder, med majoriteten i Sverige. Grundades 2017 av tidigare riksdagsledamoten Mathias Sundin och entreprenören Patrik Nyström.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångsshowen, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén