2021-09-14 07:05Pressmeddelande

Kroppsaktivistisk barnbok i “Fucking Åmål”-anda

Med sin nya barnbok Fat Dance vill Malin Eriksson Sjögärd utmana den rådande smalhetsnormen och skapa ett friare sätt att se på kropp och kön. Maddi är en tolvårig kroppsaktivist som kämpar mot det förtryck som kastas mot tjocka kroppar. Hon har hjälp av sin äldre kusin Emy som är med i en dansgrupp som arbetar för tjockas rätt. Samtidigt får hon en ny bästa vän i Elli, som är icke-binär.

— En morgon fanns bara Maddi där, i min fantasi, och hon krävde att jag skulle skriva. Och att hänga med Maddi i ett och ett halvt år har gett mig mycket kraft och mod. Jag hoppas att läsarna, när de följt Maddis kamp också själva kan få en motbild som hjälper dem att kunna se igenom den så destruktiva smalhetsnormen. Fat Dance är en bok som vill få alla att förstår att en tjock kropp är lika mycket värd som en smal. Att en tjock kropp kan dansa, uppskattas och få synas, säger Malin Eriksson Sjögärd.

Maddi älskar att dansa och inspireras av sin kusins dansgrupp Fat Dance. Synd att de ska bo så långt bort som i Göteborg, hon själv bor i Åmål. Maddi är tjock och tycker om att vara det, något som kompisarna i klassen har svårt att förstå. Men så börjar Elli i klassen, Elli som identifierar sig som hen och förstår hur det är att vara normbrytande. Tillsammans smider de högtflygande planer för framtiden. De ska starta en egen dansgrupp. När Maddi får frågan om att dansa med Fat Dance bjuder hon med Elli. Men Elli får inte vara med eftersom gruppen bara är för tjocka. Maddi hamnar mitt emellan dem hon älskar mest.

Fat Dance är en bok som visar att det finns många sätt att vara annorlunda på men att alla är bra som de är.

“Jag brukar älska den tomma salen med spegelväggarna som visar mina rörelser från alla håll. Men idag ser jag bara nån med för stor mage och för breda armar, dubbelhakan. Varför kan jag inte bli smal, som Sindra och Noar? Nej! Jag får inte tänka så. Emy skulle bli så arg om hon hörde det. Du får aldrig tänka att du är sämre för att du är tjock, säger hon jämt.”
— ur boken.

Malin Eriksson Sjögärd är en etablerad och mycket uppskattad barnboksförfattare. Senaste boken Kattvännen blev genast populär bland läsarna och journalisterna. Hennes böcker grundar sig alltid i viktiga budskap.

“Äntligen en kroppspositiv bok för våra unga! Stärkande och hoppingivande läsning för alla som fått känna på hur tufft det kan vara att stå utanför normerna.”
— Kajjan Andersson, kroppsaktivist och författare till Livsviktigt - En handbok i kroppspositivt föräldraskap.

Fat Dance släpps den 9 september.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Andersson
Rebecca Andersson