2021-03-29 06:25Pressmeddelande

Konkurrens, grannsämja och trädgårdsliv fokus för ny charmig feelgood-serie

Pommie Dahl är bygdens trädgårdsstjärna, som år efter år kammar hem vinst i den lokala skördefesttävlingen. Men allt ställs på ända den dag den populäre trädgårds-tv-profilen Frank Blumer flyttar in i huset bredvid. Pommie gör allt för att inte hamna i underläge mot sin nye granne, medan Frank inte riktigt är med i samma tävling. Eller, vet man det säkert? Kirskålsgrannar är Jenny Clevströms härliga debutroman och första boken i serien om Pommie och Frank, som bjuder både skratt och igenkänning.

Kirskålsgrannar är en må-bra-bok som jag hoppas får läsaren att både skratta och känna igen sig. Nu så här i pandemitider kan det vara väldigt skönt att få fly in i en mindre värld, där problemen snarare handlar om vem som har vackrast trädgård. Jag hoppas man som läsare blir glad av boken, och får en härlig stund med en stor dos vår- och sommarkänsla, säger Jenny Clevström.

Pommie Dahls grannhus har under en längre period stått tom och hon ser fram emot nytt sällskap. Men när det visar sig att trädgårdscelebriteten Frank Blumer blir hennes nye granne hotas plötsligt hennes ställning och stora känslor tar Pommie i besittning. Hon gör allt för att inte hamna i underläge gentemot sin nya granne, en man som vet att njuta av livet och som charmar de flesta på sin väg. I sin strävan efter att vinna den årliga skördefesttävlingen påbörjar hon en utredning av Frank och finner både det ena och andra. Varför lyser till exempel hans äpplen så underligt, som om de vore radioaktiva, och vad har han för mystiskt på gång med en av jurymedlemmarna i skördefesttävlingen?

Kirskålsgrannar är en lättsam trädgårdsroman om konkurrens, kärlek och att våga bryta sig loss från gamla mönster. Med humor, vackra trädgårdsmiljöer och njutbara smaksensationer får vi under en rekordvarm vår och sommar följa Pommies äventyr på den skånska landsbygden på väg mot höstens klimax, skördefesttävlingen. Hur långt är Pommie beredd att gå för att vinna tävlingen? Och hur långt är Frank beredd att gå? Är det i själva verket så att Pommies känslor för Frank egentligen är något annat än vad hon tror?

"Hon knöt näven och slog den mot ratten. Sigges entusiasm hade varit opassande, ja rent ut sagt stötande. Som om det inte redan fanns en trädgårdsexpert i byn. Men vad värre var, Harry hade gått bakom hennes rygg och undanhållit information. Hade hon inget att säga till om kring vem som skulle bli hennes nya granne? Fick det ens gå till så att vem som helst kunde flytta in bara så där utan att hon själv blev tillfrågad? Visst, hon fattade, i stan gick det kanske inte att involvera varje granne i lägenheten ovanför och under. Men här? Här höll de väl ihop? Efter allt hon gjort för Harry hade han gott kunnat göra henne den tjänsten."
— ur boken.

Jenny Clevström är tidigare journalist och bosatt i Stockholm sedan tjugo år tillbaka. Hon arbetar med kommunikation och har studerat och arbetat i London, New York, Paris och Moskva. Kirskålsgrannar är hennes debutroman och den första boken i serien om Pommie och Frank.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg