2020-04-03 06:00Pressmeddelande

Karl Martindahl släpper tolv år gammal singel

Karl MartindahlKarl Martindahl

12 år efter inspelning släpper Karl Martindahl singeln Them, ett smakprov från The Charlie Emm Album, som han producerade under artistnamnet Charlie Emm, tillsammans med den amerikanska artisten Ryan Roxie, som spelar med Alice Cooper, och musikern och producenten Chris Laney. Låtarna spelades in i den anrika studion Polar Studios under åren 2007 och 2008 och det har tagit flera vändor, både juridiskt och känslomässigt, innan de kunnat släppas.

— Hela tanken med Charlie Emm var att skapa ett alter ego likt David Bowies Ziggy Stardust. En fiktiv persona som lever ut hela rock’n roll prylen. Charlie skulle uttrycka, säga och göra saker som Karl Martindahl aldrig skulle komma undan med, säger Karl Martindahl.

The Charlie Emm Album är en samling tidlösa rock’n roll-pärlor med en stor portion retrovärme. Albumet släpps fredagen den 10 april på alla streamingplattformar. En numrerad vinyl i hundra exemplar planeras att släppas under sommaren. Singeln Them, sju minuter lång, släpps redan 3 april.

— Med Them ville jag ville fånga en känsla av en svunnen tid. En tid av organisk rockmusik där hantverket spelar roll. Alltifrån pennan och ackordföljden till svänget och värmen i ljudbilden.  Den blev magisk och jag tycker att den har åldrats med värdighet, säger Karl.

När albumet spelades in var en internationell storsatsning planen. Efter färdigställande år 2008 försökte Karl Martindahl få tag på skivbolaget för att få veta varför ingenting hänt på flera månader, men han möttes av tystnad. Slutligen fick han beskedet att det inte skulle bli någon utgivning på grund av ekonomiska problem. Han fick inte rättigheterna för att ge ut den själv och albumet hamnade i byrålådan. Fram tills nu.

— Jag fick med hjälp av min advokat möjlighet att ge ut skivan i egen regi och lyssnade för första gången på över ett decennium igenom den med nya öron. Den knockade mig fullständigt, för jag älskar de här låtarna. Det känns viktigt för mig att släppa den, för min egen skull. För att få ett bokslut. Plattan förtjänar att finnas i diskografin och det känns väldigt skönt att släppa alla "hard feelings" och bara låta musiken existera, säger Karl Martindahl.

Lyssna på låten här.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén