2021-09-10 07:15Pressmeddelande

Känslosam kamp på liv och död i Samuel Karlssons nya deckare

Samuel Karlsson är tillbaka med den fjärde delen i deckarsuccén om kriminalinspektören Jessica Jackson. Bokserien har översatts till fem språk och i Dödsspelet får läsaren ta del av många oväntade och mörka vändningar när Jessica Jackson jagar sin värsta fiende efter att en grupp tungt kriminella lyckats fly från Västerviksanstalten.

Dödsspelet är en actionfylld historia med högre tempo än de tidigare böckerna och utspelar sig i två parallella handlingar. Det har varit en utmaning att inte vara förutsägbar eller följa samma mönster så läsarna listar ut hur det ska gå, säger Samuel Karlsson.

Sergei Barkov sitter inne på kriminalvårdsanstalten i Västervik med ett livstidsstraff efter att bland annat ha försökt att slå ihjäl sin tidigare sambo. Polisen Jessica Jackson var barndomsvän med kvinnan och sedan dess är Barkov och Jackson svurna fiender. När Sergei Barkov tillsammans med andra tungt kriminella lyckas rymma från anstalten blossar fiendskapen upp till en kamp på liv och död när Jessica dras in i den intensiva jakten på de förrymda fångarna.

Samtidigt är Johannes, Jessicas son, på långresa i Sydostasien. I staden Chanthaburi i östra Thailand börjar reskassan sina och han blir snabbt ett tacksamt offer för en av de många bedragare som skor sig på aningslösa ungdomar långt hemifrån. Innan Johannes vet ordet av är han indragen i en farlig härva med ortens gangsterkung och tvingas in i ett spel med livet som insats. Kommer han någonsin kunna ta sig hem till tryggheten i Småland igen?

Men på Mörkö står ingen trygghet att finna. En kamp på liv och död utspelar sig mellan Jessica och Sergei. Vem vinner och vem förlorar i dödsspelet?

Dödsspelet är den fjärde delen i serien om kriminalinspektör Jessica Jackson, en serie som bjuder på högoktanig spänning i country noir-stil.

“Det högg till i magen på honom när han drog med tummen över figuren med pistolen. Som en molande värk som strålade ut mot ryggen. Han torkade bort en tår ur ögonvrån och stoppade ner teckningen i fickan. Misshandeln av sonens mamma var en av åtalspunkterna som han satt inne för. Men den här gången skulle han ställa allt till rätta. Han måste lyckas. Han skulle fixa tillräckligt med pengar så att de aldrig mer behövde bekymra sig för framtiden. Han satt inne på livstid för trippelmord, narkotikabrott och misshandel och han hade fått avslag på sin begäran om att få straffet tidsbestämt.”
— ur boken.

Samuel Karlsson (f. 1969) är författare och journalist och bor med sin familj i Älta utanför Stockholm, men är uppvuxen utanför Vimmerby i Småland. Karlsson har varit chefredaktör för bland annat Vi Båtägare och har även skrivit flera framgångsrika deckare om Louise Hård och hennes kollegor på polisstationen i Hultsfred.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg