2021-02-18 09:06Pressmeddelande

Kaninen som så gärna ville somna mest sålda boken i Sverige - 10 år efter lansering

Författarporträtt: Carl-Johan Forssén EhrlinFörfattarporträtt: Carl-Johan Forssén Ehrlin

Kaninen som så gärna ville somna har toppat bästsäljarlistor i hela världen och gett trötta föräldrar och barn glädje. Carl-Johan Forssén Ehrlins godnattsaga är översatt till 46 språk och har sålt i nära fyra miljoner exemplar. Nu står det klart att den är Sveriges mest sålda bok 2020. Dessutom som enda barnbok bland de 20 mest sålda böckerna i Sverige. Nyheten kommer samma månad som boken firar 10 år.

– Det är fantastiskt roligt att boken läses av så många barn och föräldrar! Dessutom känns det extra kul att nyheten kommer på månaden 10 år efter att den släpptes. Idén till boken kom under en bilfärd med min mor som satt och nickade till jämte mig, och då kom jag på att jag kan göra en insomningsbok för barn. Jag ville använda mina kunskaper kring kommunikation, pedagogik och psykologi där allt smälts samman i boken. Det känns väldigt häftigt att en idé som kommer till en i bilen kan leda till något sånt här och det är fortfarande lite svårt att ta in dess framgång, säger Carl-Johan Forssén Ehrlin.

Kaninen som så gärna ville somna var den första egenutgivna boken som toppade bästsäljarlistan på Amazon. Ljudboken är ständigt på topplistor över mest lyssnade böcker och var bland annat en av få utländska barnböcker som har toppat bestsellerlistan i Japan. Under 2020 har den fortsatt toppa försäljningslistor i både i Sverige och utomlands. Med de efterföljande böckerna Elefanten som så gärna ville somna och Traktorn som så gärna ville somna har Carl-Johan fortsatt att söva ännu fler barn världen över. Uppföljaren därefter, Modiga Morris, har även den tagits emot väl i många länder och bland annat sålt i närmare en miljon exemplar bara i Japan.

Vad är skälet till den stora succén?
– Boken är uppbyggd utifrån psykologiska tekniker som gör att barn slappnar av och får en lugn stund vid läggdags. Det är en vardagsrutin som pågår i hem över hela världen och att den processen underlättas är det stora anledningen till att boken fortfarande säljer så bra. Sagan handlar om Kalle Kanin som inte kan somna. Mamma Kanin tar med honom till Farbror Trollkarl som vet precis vad de ska göra för att somna. Kalle Kanin träffar på sin resa olika karaktärer som hjälper både Kalles och barnens insomning, säger Carl-Johan Forssén Ehrlin.

Boken släpptes 2011, när inget bokförlag köpte in boken, startade Carl-Johan ett eget bolag, Ehrlin publishing. Det kom att ta några år innan Kaninen som så gärna ville somna slog igenom, men efter mycket arbete lyckades Carl-Johan till slut med att nå ut till föräldrar i Sverige. Därefter började samma resa i England. Där lyckades han nå Amazons bestsellerlista och när förstaplatsen var nådd blev han intervjuad i engelsk media. Därefter har boken blivit en succé i land efter land.

– Dagen efter intervjun var det kaos. Media ringde från hela världen och jag fick tusentals mejl. Men jag hade en mental bild att barn i alla länder skulle somna till den här boken. Så det var hit jag ville komma och jag hade förberett mig för det. Fortfarande är jag ute i världen och pratar med barn och pedagoger. Just nu mest digitalt, dock, säger Carl Johan Forssén Ehrlin.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén