2024-05-14 07:05Pressmeddelande

Jesper Ahlin Marceta släpper humoristisk hyllning till småstaden

Flödarp för alltid

Jesper Ahlin Marceta är doktor i filosofi, med särskild expertis inom tillämpad etik och politisk filosofi. Nu släpper han boken Flödarp för alltid, en komedi och ett familjedrama i Wes Anderson-stil som tar med läsaren på en resa från Skaraborgs landsbygd till världsstaden Tbilisi och tillbaka igen. Med en kärna av filosofiska tankar och frågeställningar i kombination med inspiration från sin egen uppväxt i Mariestad, skildrar Jesper både kärleken till den lilla orten och längtan efter att nå andra, större platser.

— Jag kände att jag ville skriva något som bara var roligt att skriva, och det resulterade i Flödarp för alltid. Till viss del gräver jag där jag står, då bokens stora tema är tankar och drömmar om att lämna den lilla bruksorten, men också att gå från det stora till det lilla och funderingar över var man egentligen hör hemma, säger Jesper Ahlin Marceta.

När Jon och Eva växer upp i Flödarp finns där fyrtio familjer, två ensamma gamlingar, en busskur, tre slussar och ett sågverk. Nästan alla män jobbar på sågverket, de flesta kvinnor jobbar inte alls. Jon och Eva är ett omaka par – han är rastlös och söker efter livet runt nästa hörn, hon vågar inte föreställa sig en framtid som skiljer sig från hennes förflutna. Helst hade Eva stannat i Flödarp för alltid. Och så hade det kanske blivit, om hon inte hade råkat sätta eld på sågverket.

Flödarp för alltid är en vindlande och underhållande berättelse om livets nycker, om hur vissa saker förändras över generationer och hur annat alltid är sig likt. Värdet av individens självförverkligande ställs mot omgivningens förväntningar, som i så många familjer på så många platser i världen.

“Eva och Jon tycktes, på ett sätt, vara varandras motsatser. Hon rädd för allt nytt, han oförmögen att låta sig nöjas med det som var. Det var ett under att han fick henne med sig till Paris. ”Vad skulle mamma ha gjort då?” sa Erika, som alltid skulle känna att hon inte förstod Eva på djupet förrän det var för sent. ”Allting i Flödarp hade ju liksom tagit slut.”
Med alla förändringar efter branden var Jon den enda konstanten i Evas liv. Det enda som inte var nytt. På samma sätt var Eva den trygga hamn som Jon behövde för att våga sig ut på äventyr som han inte kunde motstå. Det kan ha varit så Jon lade fram sin sak för Eva. Han behövde henne i Paris, annars skulle han aldrig klara sig där. Och Eva måste förstås följa med. Hon skulle inte kunna flytta till Töreboda, eller någon annanstans heller för den delen, och möta alla livets nyheter utan att ha Jon vid sin sida. ”De visste inte vad de gjorde”, sa Erika. ”Eller varför de gjorde det.” Men de gjorde det. En tidig försommarmorgon klev Jon och Eva av tåget vid Gare du Nord i Paris och började sina nya liv.”
— ur boken

Jesper Ahlin Marceta arbetar som forskningspolitisk koordinator på Sveriges unga akademi. Han har tidigare släppt böckerna Vi är alla individualister samt Rubikon. Jesper är uppvuxen i Mariestad, men bodde i Georgien i tre år tillsammans med sin familj.

Flödarp för alltid ges ut av Bazar och släpps den 21 maj.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz