2023-07-21 06:15Pressmeddelande

Jasmine Karas nya album “Svart på vitt” ute nu

Svart på vitt - Jasmine KaraSvart på vitt - Jasmine Kara

Idag släpps Jasmine Karas nya album “Svart på vitt”.

—  Det här albumet har paketerat hela min personlighet och kärlek för musik för första gången på svenska, säger Jasmine.

Nyligen släppte hon självbiografin “Den mörka scenen” som fick stor uppmärksamhet. Efter att tidigare ha släppt musik på flera olika språk, är albumet “Svart på vitt”, det första på svenska.

Texterna i albumet är personliga, och kopplade till hennes förflutna liv som strippdansös och att leva med Komplex PTSD och ADHD, som i låtarna “Ta mitt hjärta”, “Blödande sår” och “Höj din röst”. Men albumet innehåller även humoristiska och kompromisslösa texter såsom “Jag skiter i allt”, “JA” och “Tills skiten träffar fläkten”.

— Man kan likna albumet med om James Brown på 70-talet och Lill-Babs på 60- talet tillsammans hade varit en halv svensk och halv iransk tjej från Örebro som gjorde musik idag, säger Jasmine.

Jasmine Kara började som gatumusikant när hon som 18-åring åkte till New York för att satsa allt på musiken, knacka dörr på skivbolag och leta gigs. Hon slog sedan igenom år 2010 med debutalbumet “Blues Ain’t Nothing But a Good Woman Gone Bad, både i Sverige, England och i Japan. Sedan dess har hon medverkat i flera stora svenska tv-program och har även gjort flera stora tv-framträdanden för miljonpublik i Iran. Samtidigt levde hon ett dubbelliv som strippdansös i över tio års tid, från när hon kom till New York som artonåring till bakom kulisserna av att vara en “folklig” artist för att kunna fortsätta investera i och släppa sin musik.

— Det har mest varit uppförsbackar större delen av min karriär, men det har ju bara gjort mig starkare och gett mig ett annat djup i musiken. Struggle är min grej och det är jag tacksam för, säger Jasmine.

Nyligen släppte hon självbiografin Den mörka scenen", där hon berättar om sitt dubbelliv och alla motgångar som har format henne. Samtidigt som boksläppet skulle detta album komma, men Jasmine bestämde sig för att pausa album release-planerna och istället fokusera på allt som händer i Iran och att hjälpa hennes fans och vänner att få ut deras röster via hennes kanaler istället.

Lyssna på albumet “Svart på vitt” här!

Svart på vitt låtlista:

1. Tills skiten träffar fläkten - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint

2. Jag skiter i allt - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint, Albin Lee Meldau

3. Du var för bra - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint, Albin Lee Meldau

4. Ta mitt hjärta - Skriven av Jasmine Kara, Mattias Green, Peter Kvint

5. Blödande sår - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint

6. Höj din röst - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint

7. Melody - Skriven av Jasmine Kara, Karl-Ola Kjellholm

8. JA - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint

9. Jag dör för dig - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint

10. Hej då- Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint, Albin Lee Meldau

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Liv Forsting
Liv Forsting