2023-05-12 06:10Pressmeddelande

Jasmine Kara släpper snart sitt första album på svenska - firar med en ny singel

Nyligen släppte Jasmine Kara självbiografin “Den mörka scenen” som fick stor uppmärksamhet. Nu kickstartar hon sommaren genom att släppa en singel inför det kommande albumet “Svart på vitt”, en titel som speglar både hennes hår och personlighet. “Svart på vitt” är hennes tredje album, och det första på svenska.

— Albumet handlar om ett svart på vitt-tänkande, psykisk ohälsa, att våga vara sårbar och kunna blotta sin själ för att ge allt åt sin passion, och samtidigt kunna ha självdistans. Det har varit extremt många uppförsbackar under större delen av min karriär, men jag har aldrig tvekat på mitt kall. Snarare känt det ännu starkare. Struggle är min grej, känns det som, och det är jag tacksam för, säger Jasmine.

Jasmine har bott i USA nästan hela sitt vuxna liv, framför allt i Queens, New York, där hon bodde fram till 2020. Efter att ha förlorat sitt hem i en stor brand, där grannen omkom och tre hus totalförstördes, åkte hon tillbaka till Sverige för att landa och tänka på nästa steg. Två veckor senare slog pandemin till och hela New York hamnade i lockdown. Jasmine blev kvar i Sverige och under tiden fortsatte hon att skriva musik och ha kvar sitt sound, men nu på svenska. Resultatet blev ett helt album på svenska, men i en New York-hustle-soul-tappning.

— Man kan likna albumet med om James Brown på 70-talet och Lill-Babs på 60- talet tillsammans hade varit en halv svensk och halv iransk tjej från Örebro som gjorde musik idag, säger Jasmine.

Texterna i albumet är personliga, och kopplade till hennes förflutna liv som strippdansös och att leva med PTSD och ADHD, som i låtarna “Ta mitt hjärta”, “Blödande sår” och “Höj din röst”. Men albumet innehåller även humoristiska och kompromisslösa texter såsom “Jag skiter i allt”, “JA” och “Tills skiten träffar fläkten”.

— “Tills skiten träffar fläkten” handlar om att kunna njuta av nuet. Utan att straffa sig själv för att man känner glädje i korta stunder och kunna koppla bort för ett ögonblick mitt i allt som kan vara tungt, säger Jasmine.

Låtarna i albumet är skrivna av Jasmine och Peter Kvint, tillsammans med bland andra artisten och låtskrivaren Albin Lee Meldau, som är medskrivare på låtarna “Skiter i allt” och “Du var för bra”.

Jasmine Kara slog igenom 2010 med debutalbumet “Blues Ain’t Nothing But a Good Woman Gone Bad” i både Sverige, England och Japan. Sedan dess har hon medverkat i bland annat “Let’s Dance”, “Allsång på Skansen”, uppträtt på Grammisgalan och gjort tv-framträdanden för miljonpublik i Iran. I höstas släppte Jasmine självbiografin “Den mörka scenen” där hon berättade om sitt tioåriga dubbelliv som strippdansös vid sidan av artistkarriären. Efter att tidigare ha släppt musik på flera olika språk, är albumet “Svart på vitt” är det första på svenska.

“Tills skiten träffar fläkten” släpps den 12 maj på alla plattformar. Albumet “Svart på vitt” släpps i sommar.

Lyssna på nya singeln HÄR!

Låtlista, Svart på vitt:
1. Tills skiten träffar fläkten - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint
2. Jag skiter i allt - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint, Albin Lee Melday
3. Du var för bra - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint, Albin Lee Meldau
4. Ta mitt hjärta - Skriven av Jasmine Kara, Mattias Green, Peter Kvint
5. Blödande sår - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint
6. Höj din röst - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint
7. Melody - Skriven av Jasmine Kara, Karl-Ola Kjellholm
8. JA - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint
9. Jag dör för dig - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint
10. Hej då - Skriven av Jasmine Kara, Peter Kvint, Albin Lee Meldau

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén