2021-08-24 07:05Pressmeddelande

Inspirations- och instruktionsbok som ger kvinnor makten över sin egen ekonomi

Var fjärde kvinna i Sverige har inte råd att separera från sin partner, och kvinnor som lever i heterorelationer frånsäger sig allt för ofta ansvaret för sin egen ekonomi utan att förstå vilka konsekvenser det kan leda till. Författarna bakom Money Honey vill med sin bok vända den trenden. Det är en ekonomisk och juridisk guide genom livets alla händelser - när man flyttar hemifrån, blir sambo, byter bostad, skiljer sig eller vill börja spara och kanske investera. Boken följer tre deviser: det är aldrig försent att börja, det finns aldrig för lite pengar och det är bara ens eget ansvar.

— Vi vill engagera och göra det lätt och lockande för fler kvinnor att ta kommandot över sin ekonomi och även få kontroll över vad som gäller juridiskt. I boken finns ett stort antal exempel som alla är tagna ur verkligheten, som verkligen visar svart på vitt vad som kan hända i olika vanliga livssituationer om man inte haft kontroll över sin egen ekonomi. Boken kan hjälpa kvinnor i alla åldrar och livssituationer, och framför allt hoppas vi den ökar kunskapen hos kvinnor om varför det är viktigt att se om sitt eget hus, säger författarna.

I Money Honey får läsaren ta del av sanna berättelser om situationer som har gått snett eller rätt, och lära sig vad man kan göra åt dem likväl som man kan bli inspirerad av någon som har lyckats. Man lär sig också hur man säkrar en trygg pension redan nu och hur man undviker de största kvinnofällorna. Berättelserna fungerar som väckarklockor och kan ge värdefulla insikter för nya och bättre vägval.

Se boken som en husbibel och ta med hjälp av den kontrollen över livet och ekonomin. Den kan läsas från pärm till pärm eller användas som en uppslagsbok, beroende på var i livet man befinner sig för stunden. Ekonomi är kul, stimulerande och skapar trygghet om man har kontroll över den. För det är väl så man vill se på sig själv? Stark, smart och självständig!

“Vi ser den här sanna berättelsen som urtypisk och fylld av vanliga misstag som många gör i samband med familjebildning och samboskap. Hanna var alltför naiv och förlitade sig på den tajta relation de hade initialt och trodde att Calle skulle vara välvilligt inställd i alla situationer. Hon borde ha varit mer förutseende och inte ha accepterat ett äktenskapsförord med den lydelsen de skrev under. Om hon istället i äktenskapsförordet hade lagt till att det hon fått i gåva och arv av sina föräldrar skulle vara hennes enskilda egendom hade hon kommit ut ur skilsmässan på ett mycket mer ekonomiskt fördelaktigt sätt. Hon borde tagit ansvar för sin egen ekonomi och exempelvis krävt kompensation, som skulle ha varit hennes enskilda egendom, för att hon hjälpt till i företaget och tagit hand om barnen. Och om Hannas föräldrar angivit i gåvan och i testamente att den skulle vara Hannas enskilda egendom, skulle hon ha fått ut en större del av pengarna från försäljningen av huset om hon samtidigt kunde visa att det hon fick i gåva och arv var hennes del i inköpet av huset.”

— ur boken

Leni Ekendahl är författare och journalist med en bakgrund inom såväl teveproduktion som välgörenhetsarbete.

Eva Lunderquist, ekonom och investerare, är vd och delägare i ett mindre fondbolag och har styrelseuppdrag vid sidan om.

Emine Lundkvist är advokat med över 30 års erfarenhet av juridiskt arbete med inriktning på skatterätt men även familjerätt och andra allmänna juridiska frågor.

Money Honey - Din ekonomiska och juridiska guide genom livet släpps den 7 september.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz