2020-12-11 07:15Pressmeddelande

Ingemar Olsson jubilerar med att släppa sitt poetiska livsverk

Artisten Ingemar Olsson, som gjort den populära psalmen Du vet väl om att du är värdefull firar 50 år som artist. 1970 kom första albumet. Tjugo album senare släpps nu boken Mer än tusen ord där han presenterar texter som han skrivit och översatt genom åren. Boken har han gjort tillsammans med fotografen Per Johansson, som har tolkat Ingemars texter på ett bildmässigt sätt.

– Idén till boken kom efter att många personer kommit fram till mig efter spelningar och sagt "vilka fantastiska texter du har!". Själv frågade jag då "men mina melodier då?", "ja, de är också bra, men det är något speciellt med dina texter" svarade de då. Nu har polletten trillat ner och jag insåg att jag kanske borde låta folk läsa texterna utan att "störas" av musiken, säger Ingemar Olsson och skrattar.

Ingemar Olsson har levt nära musiken hela livet. På sin 12-årsdag fick han en gitarr, något som skulle visa sig bli livsavgörande. Som 16-åring kom han att möta John Lennon bakom scen efter en konsert och fick då rådet att ta fram gitarren, spela några ackord och sjunga till dem "för det är så man skriver en sång". Efter det har det kommit att bli hela 182 låtar med ord och toner som slagit djupa rötter. Bland annat psalmen Du vet väl om att du är värdefull, som kommit att bli en av de vanligare låtarna vid barndop.

– Sångerna har levt sitt eget liv, hörts och sjungits av folk i olika länder, åldrar, situationer och sammanhang. Jag ser alla låtar som gudagåvor. Jag tycker faktiskt fortfarande att alla texter och melodier som har givits ut håller än idag. Texterna har utvecklats med åren, i och med att jag blivit äldre och mer erfaren. Till exempel hade jag nog inte skrivit låten Inga enkla svar när jag var yngre, säger Ingemar Olsson.

I Mer än tusen ord finns alla 182 sångtexter som Ingemar har skrivit och spelat in. Plus några, som hittills inte blivit inspelade. De låtar som han skrivit på engelska har han i boken översatt till svenska. Det kan ses både som en bok med sångtexter, men också som poesi eller lyrik i kombination med Per Johanssons bilder. Låttexterna är kategoriserade efter teman, som gemenskap, relationer, Jesus, glädje och sorg. En indelning som ännu mer fångar djupet i Ingemar Olssons texter. Även Ingemars översättningar av Paul McCartney, John Lennon och Bob Dylan finns representerade i boken.

"Våga pröva dina vingar
och lita på vinden som bär,
våga pröva dina vingar
för tiden att lyfta, tiden att lätta,
tiden att lyfta är här."
– ur boken.

Ingemar Olsson har turnerat i hela världen, släppt 18 album på svenska och haft flera låtar på Svensktoppen. Han har stått på samma scen som många världsstjärnor och redan på sitt första album 1970 medverkade Janne Schaffer, Ola Brunkert och Claes af Geijerstam. Tidigare har han skrivit böckerna Tro, pop och kärlek, Utvisningen och Jesus är väl ingen religion.

Sagt om Ingemar Olsson:
"Ingemar Olsson är den första teolog jag lyssnade till. Hans LP-skivor gick runt, runt i mitt flickrum på 70-talet och har grundlagt den tro och teologi jag vill leva och förverkliga. Det är därför jag har min envisa tro om en värld utan skillnad på folk, rättvisa, förlåtelse, försoning och globalt ansvar. Och mitt i allt står Jesus."
– Karin Wiborn, generalsekreterare Svenska kyrkans råd.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén