2022-12-12 08:05Pressmeddelande

Hyllade Lina Arvidsson tillbaka med spänningsroman om familjehemligheter

Sonja har vuxit upp i en familj där psykisk ohälsa och ett överbeskyddande föräldraskap överskuggat allt. Nu tar hon ett stort steg mot självständighet genom att börja studera på den lokala folkhögskolan, till pappans stora förskräckelse. Men precis när Sonja börjar våga ta för sig av sitt nya liv slår olyckan till och i svallvågorna av den så upptäcker hon att det är något i familjens förflutna som inte stämmer. En skugga sträcker sig från hennes födelse i föräldrarnas hemby Bruksvallarna ända in i nuet, en skugga som verkar vilja dem alla illa.

— Hur är det att leva i ett hem där tystnaden ligger som en filt över familjen? Vad är det som viskas bakom stängda dörrar och vad är det som inte får sägas högt? Vad händer när ett vuxet barn börjar ta kontroll över sitt eget liv, mot föräldrarnas vilja? Det ville jag utforska i den här boken, säger Lina Arvidsson.

Mitt namn, ditt blod är Lina Arvidssons fjärde roman, en mörk spänningsroman om att plötsligt stå ensam i världen och att då upptäcka att livet byggts på lögner.

I samma ögonblick som bilen lättade från vägbanan delades livet i två. Ett före och ett efter. Bilen svävade fritt i luften innan gravitationen åter drog den tunga metallen mot jorden.
Kvinnan som körde hade tidigare sagt till mannen i passagerarsätet att det inte var halt, men det tunna regnet hade smugit sig på och lagt sig som en skir hinna över vägen. Kanske var det den förrädiska halkan i aprilkvällens kyla som fått bilen att köra över de vita linjerna, snudda vid mitträcket, studsa ut i vägbanan och slungas upp i luften.
Eller var det den stund av ouppmärksamhet som följde det korta samtalet i bilen? Då, när kvinnan hastigt såg på mannen i passagerarsätet och harklade sig.
”Jag orkar inte längre”, sa hon. ”Jag menar det. Nu får det räcka.”
Mannen stirrade på hennes stela profil. ”Vad menar du?”
Hon sneglade på honom, suckade. ”Jag trodde aldrig att vi skulle hamna här. Jag hade hoppats att det skulle lägga sig. Att vi kunde få lite lugn och ro, äntligen. Jag menar … ”
Mannen nickade, som för sig själv. ”Jag vet. Jag med. Men nu är vi här. Vi har inget annat val än att fortsätta.” Han ville ta hennes hand, ville ge henne det lilla stöd han kunde förmedla.
Men kvinnan höll ratten hårt, ansiktet var slutet. ”Jag önskar att vi kunde gå tillbaka och göra allt på nytt. Välja en annan väg.”
– ur boken.

Lina Arvidsson är journalist och bor i Stockholm. Hon beskriver sig själv som en nördig tvåbarnsmamma med stor kärlek till både punk och fjällvandring. Mitt namn, ditt blod är Linas fjärde bok.

Boken släpps den 5 januari 2023.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Andersson Molin
Rebecca Andersson Molin