2022-10-04 13:40Pressmeddelande

Hybris av John Lapidus vinnare av Sveriges största manustävling i samarbete med Adlibris

Under året har Lava Förlag i samarbete med Adlibris genomfört Sveriges största manustävling, kategorin det handlade om var bästa feelgood eller deckarmanus. Närmare tusentals manus skickades in och nu har juryn utsett vinnaren, Hybris av John Lapidus. Priset blir ett trebokskontrakt med ett förskott på 50 000 kr hos Lava Förlag.

— Jag är väldigt glad och tacksam över det här priset. Det sporrar mig att spinna vidare på mitt långsiktiga bokprojekt, vilket har hybrisartade ambitioner, säger John Lapidus.

John Lapidus är författare, samhällsdebattör och doktor i ekonomisk historia. Hans tidigare romaner utspelar sig i Zimbabwe och Nicaragua, där han verkat som biståndsarbetare. Hans fackböcker fokuserar på välfärdsstatens förändring via privatisering av vård, skola och omsorg. Som debattör skriver han ofta i dagspress.

Juryn och vinnarmotivering:
Taru Raita, kategoriansvarig skönlitteratur — Adlibris
Tobias Regnell, chefredaktör, förlagschef — Offside press, Tidningen Skriva
Vilhelm Hanzén, VD & grundare — Gul PR
Representanter från Lava Förlag

Vad gör vi när AI och annan teknik blir allt kraftfullare samtidigt som vi människor släpar runt på samma gamla drifter och svagheter som vanligt?
John Lapidus låter oss följa med på en både mörk och underhållande resa när svenske Jonas fajtas för livet och vetenskapen vid Silicon Valleys främsta och farligaste front. Med lika stor människokännedom som samtidskoll tecknar Lapidus en fascinerande framtidsbild i vinnarmanuset Hybris.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén