2023-05-02 07:15Pressmeddelande

Humoristisk roman om hur E-sport förenar äldre och yngre

10-15 procent av den äldre befolkningen i Sverige upplever ofrivillig ensamhet. I sin nya bok Edda Headshot vill Peter Westberg visa på att det går att förena generationer. Det är en humoristisk bladvändare i högt tempo om att gå sin egen väg och trotsa fördomar. I boken blir änkan Edda en gamer, något som gör att hennes livsglädje kommer åter och relationen med barnbarnet Isak förändras.

— Jag har alltid haft lätt för att tycka om och bli vän med människor som är äldre än mig. Ju äldre man blir, desto mindre blir ålderstänket över våra relationer. Det finns många fördelar med digitala spel för äldre, till exempel om man har svårt att röra på sig får man ändå en social gemenskap i spelandet. Forskning visar att allt som sysselsätter dig på äldre dagar är bra för hälsan, speciellt saker som utmanar hjärnan, säger Peter Westberg.

Man blir aldrig för gammal för att pröva på nya saker. Edda är vilsen och tycker att livet känns rätt trist sedan hennes make Hans gick bort ett år tidigare. Vardagen tillbringas till största del tillsammans med pudeln Hendrix. Barnbarnet Isak är lagkapten för e-sportlaget Fragrz, som är ett av landets främsta i det populära spelet Counterforce. Isak ställs inför ett jobbigt val när en av medlemmarna och tillika en av hans bästa vänner agerar på ett sätt som förstör för hela laget. Under en familjemiddag hemma hos dottern Sofia erkänner Edda att livet som åttioårig änka känns ganska tomt.

Då får Isak en idé. Kan hon inte tänka sig att fylla en del av tomrummet med e-sport? Till en början skrattas saken bort, men ett frö växer inom Edda, som trots allt lovat sig själv att vara öppen för om inte allt så åtminstone en hel del. Så länge det inte är olagligt, farligt eller olagligt dyrt. Och till allas förvåning är Edda en naturbegåvning i spelet. Edda_Headshot är född.

En stor chans till framgång för Isak och Fragrz dyker upp när IOK, Internationella Olympiska Kommittén, annonserar överraskande nyheter: Nästa OS kommer att innefatta e-sport, med tävlingar i bland annat spelet Counterforce. Vilka som får chansen att representera Sverige ska avgöras i en tävling mellan landets bäst rankade lag.

”Så du menar att du har börjat spela … Datorspel?” Berit ser förbluffat på sin vän, ”Som mina tonåringar till barnbarn?”
”Det är precis det jag menar”, Edda skålar i luften med sin kaffekopp innan hon tar en klunk,
”Och jag är riktigt duktig! Igår kväll lyckades jag med åtta headshots och fick matchens högsta poäng.”
”Ja, jag vet då inte riktigt vad jag ska säga”, svarar Berit samtidigt som det börjar rycka lite i hennes smilband, ”Men jag borde kanske inte vara så förvånad. Du har alltid förespråkat att leva livet och våga prova på nya saker, så varför inte? Inte för att jag förstår poängen med att spela krig på datorn och skjuta ihjäl varandra, men gör det dig glad, så … Varför inte?”
”Du kanske också ska pröva på? Kom hem till mig så kan vi dricka Rioja, äta ost och träna på att få headshots.”
– ur boken.

Peter Westberg är egenföretagare inom byggbranschen och författare. Edda Headshot är hans sjätte bok och den första delen i en ny serie.

Boken släpps den 31 maj.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg