2019-08-22 05:30Pressmeddelande

Högaktuell roman skildrar unga tjejers hårda verklighet på internet

Bokomslag: Oskuld Bokomslag: Oskuld

Natten efter sin artonårsfest försvinner Youtube-stjärnan Linn Alvén spårlöst. Det sista livstecknet är en Snapchatbild tagen klockan 04.40 på Medborgarplatsen på Södermalm. Vad hände egentligen Linn Alvén och var bilden hon gett av sitt liv den sanna? Oskuld är uppföljaren till Kicki Sehlstedts populära debutroman Sweet Lolita - en gripande berättelse om flickors och unga kvinnors utsatthet.

– Vi måste börja prata mer om det hat och hot unga tjejer utsätts för idag på nätet och börja ta kvinnohatet på allvar. Tyvärr bygger min bok på verkligheten, historien är uppdiktad men alla hatiska citat från nätforum som jag använder är tagna från verkliga forum, riktade mot verkliga kvinnor, vilket har varit skrämmande i sig. Men när en 17-årig influencer under sommaren blev mördad i USA och mannen spred bilderna av hennes döda kropp på Instagram, kom verkligheten väl nära min fiktiva roman, säger Kicki Sehlstedt.

När Youtube-stjärnan Linn Alvén försvinner under mystiska omständigheter, märker man snart av att det verkar handla om något större än bara ett försvinnnade och kriminologiprofessor Kajan Berglund kopplas in för att hjälpa polisen. En ovanlig åtgärd, vilket kompliceras ytterligare av att utredningen leds av hennes exman, spaningsledaren Micke Lund. I jakten på vad som hänt Linn får Kajan hjälp av sin tillfälliga inneboende, den nyblivna mamman, journalisten Aida Svantesson som även hon blir besatt av att ta reda på Linns öde. Är den bild som Linn gett av sitt liv till sina följare verkligen den sanna?

— I förarbetet till Oskuld spenderade jag otaliga timmar på internets bakgator, på forum där kvinnohatet får härja fritt. Jag har också intervjuat flera unga tjejer som levt i våldsamma förhållanden - för kvinnohat på internet och våld mot kvinnor i verkligheten är inte två isolerade problem, de föder och göder varandra. Med boken vill jag ge en så målande bild som möjligt av vad många utsätts för och skildra vardagen många unga möter online, säger Kicki.

Oskuld är en thrillerroman som handlar om eskalerande kvinnohat, nätet som brottsplats, och att vara ung i en verklighet där alla är lyckade.

"Om ni ser det här, är jag död. Tonårsflickan viskar orden till spegeln. När hon hör dem uttalade inser hon att vetskapen om att hon kommer att dö funnits länge. Det är inte så troligt att hon kan lura döden fler gånger. Kommer hon ens att få uppleva en födelsedag till? Vill hon? När hon vrider på huvudet och stryker bort en hårslinga syns stativet som står snett bakom henne. Kameran är uppställd på sin vanliga plats."
– ur boken.

Kicki Sehlstedt är journalist och utbildad kriminolog. Hon arbetade i många år som nyhetschef på Aftonbladet, har varit producent för tv-programmet Brottscentralen och producerat åtskilliga dokumentärer om verkliga kriminalfall.

Boken utkommer den 22 augusti 2019.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med varumärken som Yoga Girl och Framgångsshowen, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén