2022-06-10 09:30Pressmeddelande

"Hemma därute – handbok i naturnärhet" vinner priset Årets Pandabok

Hemma därute – handbok i naturnärhet av Mats Ottosson och Åsa Ottosson har blivit utsedd till Årets Pandabok av WWF. Vinsten motiveras bland annat av att Hemma därute kommer hjälpa många att upptäcka, och därmed också i förlängningen värna om, naturen.

Juryns motivering:
Redan en bläddring bland de vackra bilderna förför. Den stilistiskt utsökta läsningen väcker en lycklig lust att omedelbart snöra på sig vandringsskorna. De instruktiva manualerna är vännen som visar hur vi alla kan få rikare liv med matsäck, kikare och sovsäck - eller genom att bara vara i det vilda. ”Hemma därute” kommer att hjälpa många att upptäcka, och därmed också i förlängningen värna om naturen. Det gör Årets Pandabok till ett inte bara njutbart, utan också verkligt viktigt verk.

Om boken:
I Hemma därute möter man människor som ­berättar om just sin väg till naturnärhet i kapitlen Vandra, Sova ute, Plocka ätbart, Laga mat och fika, Artskåda, Bygga bon, Odla mångfald och Bara vara. Dessutom får man mängder av handfasta tips på faktasidorna.

Kittla nyfikenheten och lusten ytterligare med bokens foton: närgången ­makro-magi, stämningsfulla fågelporträtt och små och stora landskap av ­några av Sveriges bästa naturfotografer: Anna Ulmestrand, Ida Olsson, Simon ­Carrington, Fredrik Schlyter och Mikael Svensson. Roine Magnusson har tagit de analoga porträtten på kapitlens huvudpersoner med sin stora bälgkamera. Konstnären Mattias Käll har gjort illustrationerna och formgivningen.

Mats och Åsa Ottosson är författare och journalister som gärna skriver om kopplingen mellan människor och den omgivande naturen. Ett drygt tjugotal böcker med naturtema har det blivit de senaste trettio åren.

Hemma därute släpps den 15 september.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz