2020-05-06 05:55Pressmeddelande

Hemestra i svenskt barnfilmsmecka

Filmbyn Småland är ett nybyggt filmmuseum som ligger i Mariannelund - i Astrid Lindgrens Småland. På platsen finns inspelningsmiljöer från välkända barnfilmer som Emil i Lönneberga, Saltkråkan och Pippi Långstrump. I sommar hoppas de kunna locka sagoälskade familjer på sin hemester i Sverige.

— Nu när sommaren inte blev som de flesta tänkt hoppas vi att många ändå planerar inför en rik hemester i Sverige. På Filmbyn i Mariannelund kan vi erbjuda det mesta en sagoälskande familj söker. Vi tror att många kan ha stor glädje av att för en dag fly verkligheten lite och uppleva filmens förtrollade värld, säger Katja Roselli verksamhetschef på Filmbyn.

Mariannelund har en rik historia inom svensk barnfilm. I trakterna skapades några av Sveriges största och mest tidlösa klassiker, där Emil i Lönneberga är den film som är allra mest kopplad till just Mariannelund. Kring Mariannelund finns det mängder av inspelningsplatser och trakten ruvar på en kulturskatt som nu lyfts fram i ljuset tack vare Filmbyn. I Filmbyn återfinns klassiska studiobyggen och originalkostym från filmerna. På deras digitala våning kan man hoppa över ett digitalt helvetesgap, sjunga karaoke i inspelningsbås och skapa små filmer som man sedan får ta med sig hem. I närheten ligger dessutom 12 inspelningsplatser, som Katthult och Bullerbyn.

Projektet Barnfilmbyn påbörjades under 2010 i ledning av Anna Mellergård och Emilkraften Ekonomisk förening. Det var under 2017 som Filmbyn först slog upp sina dörrar, sedan dess har den utökats med bland annat en upplevelseskog och nytt för i år är deras köttbullsrestaurang.

De har också vidare planer att utöka verksamheten framöver. Under våren 2020 har också Katja Roselli tillträtt som ny verksamhetschef.

— I vår har vi öppnat vår nya satsning – Skogen Småland! Det är vårt underbara café som får en ny nisch: köttbullsrestaurang med fokus på lokalt producerade råvaror och småländsk mathantverk. Carl Zethraeus, ursprungligen från Växjö men senast bosatt i Malmö, blir vår nya köksmästare och vi tror alla att det kommer bli ett mycket uppskattat tillskott i vår verksamhet, säger Katja Roselli.

Muséet Filmbyn Småland har förverkligats tack vare stöd från Eksjö kommun, Region Jönköpings län, Postkodlotteriets kulturstiftelse, Länsstyrelsen i Jönköpings län, Astrid Lindgrens Hembygd, Emilkraften samt ett antal privatpersoner som gått in som aktieägare.

Visionen är att, förutom att bli ett internationellt besöksmål i längden, även bli den naturliga mötesplatsen för svensk barnfilm. Filmbyn har öppet under skollov och sommarsäsongen, och målsättningen är att det ska arrangeras konferenser, möten, seminarier och pedagogisk verksamhet i det nybyggda huset.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg