2021-09-10 08:22Pressmeddelande

Harvardprofessor huvudtalare på Sveriges största rymdkonferens sedan 1985

Professor Avi Loeb, astrofysiker vid Harvarduniversitetet, menar att det interstellära objektet, Oumuamua, som passerade genom solsystemet 2017 var tillverkat av utomjordingar. Den 19 september är han en av huvudtalarna vid Warp Space Summit i Linköping, den största rymdkonferensen i Sverige sedan 1985.

– Vi är mycket glada att få professor Loeb som talare på Warp Space Summit. Han är en av världens ledande astrofysiker, så när han menar att den mest rimliga förklaringen är utomjordisk teknik, då bör man seriöst lyssna, säger Mathias Sundin, arrangör av Warp Space Summit.

2017 besöktes vårt solsystem av ett föremål, som fick namnet Oumuamua. Vår första identifierade interstellära besökare. Formen var något vi aldrig sett tidigare. En 100 meter lång cigarr i en mycket tunn pannkaksform.

Det reflekterade minst tio gånger mer ljus än vanliga rymdstenar. Kan det ha varit någon form av metall? Ännu mer märkligt var det att det accelererade snabbare än det borde, utifrån solens sjunkande dragningskraft. Kometer kan accelerera så, men då syns förångande gaser, som får himlakroppen att likna en raket. Men inga jetstrålar sågs.

Warp Space Summit riktar sig till alla som är nyfikna på rymd, unga som gamla, och vill vara med och skapa mänsklighetens framtid i rymden, unga som gamla.

Huvudtalare

Professor Avi Loeb om de första tecknen på utomjordiskt liv
Professor Avi Loeb kommer prata om varför han tror att vi nyligen sett utomjordisk teknik för första gången. Det inträffade när det interstellära objektet Oumuamua passerade genom solsystemet 2017.

Avi Loeb är astrofysiker vid Harvard University, ordförande för Breakthrough Starshot Advisory Committee och grundare, Black Hole Initiative. Hans senaste bok är Utomjordiskt - de första tecknen på intelligent liv.

Dr. Tanya Harrison om Mars Rovers
Hon har arbetat med flera av NASAs uppdrag på Mars, inklusive Perseverance, Curiosity and Opportunity rovers och Mars Reconnaissance Orbiter. Hon har medverkat både som forskare och i missionsoperationer.

Dr Harrison kommer prata om den senaste Mars rovern, inklusive the Perseverance och mycket mer.

Tina och Tom Sjögren, två svenska äventyrare som bygger sin egen raket för att åka till Mars
Tina och Tom Sjögren är äventyrare. De har bestigit Mount Everest, skidat till Nord- och Sydpolen och har nu slut på utmaningar på jorden. Därför tittar de mot rymden och Mars.

Deras företag, Pythom Space, utvecklar en raket som ska ta dem till den röda planeten.

Kontakt:
Mathias Sundin, grundare Warp Space Program
mathias.sundin@warpinstitute.org eller 0725-38 36 74

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén