2023-01-24 07:30Pressmeddelande

Gripande skildring om saknaden och sökandet efter en försvunnen pappa

Ett häpnadsväckande detektivarbete och en berörande uppväxthistoria är i fokus när Johanna Wallin i boken Ingen vanlig pappa som man bara har beskriver jakten och saknaden efter sin pappa som försvann strax före hennes femårsdag. Ett sökande som blir alltmer intensivt då pappans namn plötsligt dyker upp i en Flashbacktråd. Där får Johanna hjälp att gräva fram nya fakta om en man med flera identiteter och mörka hemligheter i sitt förflutna.

– Några av de personer som blev drabbade av min pappas svek och lögner har sagt att jag bör skriva om det som ett sätt att varna för att vanliga hederliga människor kan råka ut för sådana här saker. Kanske är min berättelse en varning men i så fall en annan slags varning: att aldrig låta bli att ge barn ohämmad och villkorslös kärlek, och aldrig undgå att berätta för barn hur älskade de är. Allra mest är den här boken ett bevis för barns ohämmade, villkorslösa kärlek. Min pappa var ingen vanlig pappa. Men han var min pappa. De där ögonblicken när han fanns, glimmade så starkt att de lyste genom fyra årtionden, säger Johanna Wallin.

Strax innan Johannas femårsdag försvinner hennes pappa. Han lämnar efter sig en lapp på köksbordet med ett kort farväl. Kvar finns frågorna – frågor som hon ägnar en stor del av sitt vuxna liv åt att försöka besvara. Under fyrtio år präglar pappans frånvaro Johannas person och de val hon gör. Sökandet tar henne till England, Israel och Palestina, in i återvändsgränd efter återvändsgränd – tills hans namn plötsligt en dag dyker upp på Flashback. En intensiv jakt inleds, där en anonym grupp gräver fram nya fakta som tar sökandet vidare till oanade sammanhang.

Det är en skildring av ett mystiskt försvinnande men framför allt en berättelse om vad frånvaro gör med den som blir lämnad kvar. Om oläkta sår som går i arv från en generation till nästa. Om svek och försoning, och om en kärlek mellan barn och förälder så stark att den vägrar släppa taget, inte ens när den blir hemlös.

Jag googlar pappas namn – eller det namn som var hans, när han var min pappa. Jag gör det, med jämna mellanrum, mot bättre vetande.
Men nu finns en ny träff. Jag måste titta på skärmen två gånger och för ett ögonblick tror jag att jag drömmer. Sedan får jag svindel. Hjärtat hamrar, pulsen dånar i öronen. En träff, från alldeles nyss, adressen går till internetforumet Flashback. Kategori: Olösta försvinnanden. Rubrik: Mannen som försvann – två gånger.
– ur boken.

Johanna Wallin är skribent, översättare, redaktör och kommunikatör. Hon har arbetat inom civilsamhället och kultursektorn i Sverige och i Palestina, där hon var bosatt i nio år. Hon har tidigare utgivit reportageboken Jag går aldrig ensam mer – en skildring från Palestina i ockupationens skugga (Ruin, 2009) och varit redaktör och medförfattare till flera internationella utgivningar. Johanna bor med sina tre barn i Huddungeby utanför Uppsala.

Boken släpps den 15 mars.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Törnroos
Rebecca Törnroos