2018-08-28 09:39Pressmeddelande

Glöm ordet klimakteriet - det är perimenopausen som gäller!

De flesta tror att de har koll på när klimakteriet börjar och vad som händer när man är i det. Men hormonella svängningar som har med mensens upphörande att göra kan komma så tidigt som 10-15 år innan. För att inte missa dessa kvinnor har medicinjournalisten Katarina Wilk skrivit den lättillgängliga, medicinska fackboken Perimenopower om ämnet.

— Jag undviker ordet klimakteriet på grund av att det är väldigt förvirrande. Det är få som vet vad det egentligen står för och att det faktiskt kan komma när man är relativt ung. Det är också ett negativt laddat ord och det är dags att sätta lite glamour på det mossiga begreppet. Därför har jag valt att använda det internationellt etablerade begreppet perimenopause istället, säger Katarina Wilk.

Katarina Wilk har arbetat i hela sitt yrkesverksamma liv som skribent och redaktör med inriktning mot hälsa, träning och medicin. Hennes intresse för kvinnokroppen och kvinnors hälsa har alltid varit stort.

— Att en kvinna kan bära och föda barn är helt makalöst. Kroppen är ett mirakel och man bör ta hand om den extra mycket, speciellt under känsliga perioder som till exempel pubertet, graviditet och perimenopaus – tidpunkter då könshormonerna löper amok, säger Katarina Wilk.

I boken Perimenopower: Hitta din superkraft när hormonerna svänger, blandas fakta med personliga upplevelser för att inspirera, vägleda och framförallt inkludera. Läsaren får veta allt om hur och varför kroppen reagerar som den gör. Här finns tipsen, samlade på ett och samma ställe, för att kunna bli utsövd, fräsch och på bättre humör. Perimenopausen är en naturlig, men ofta besvärlig fas i livet för kvinnor, men det vill hon ändra på genom tips på hur man kan hantera den.

Läs om bland annat sovyoga, naturläkemedel, kost, träning och inte minst hormonet östrogen – allt för att man ska få rätt förutsättningar för att upptäcka ens kvinnliga superkraft när hormonerna svänger, alltså ens perimenopower. För kraften finns där, den är bara lite i skymundan.

En medicinsk faktagranskning av boken har också skett av Evelina Sande Idenfeldt, överläkare i gynekologi och obstetrik.

“Perimenopower är ett helt nytt ord, som jag har hittat på. Det är sprunget ur ordet perimenopaus som är ett ord för tiden innan din sista mens, och power som betyder kraft. Att vara kvinna är en superkraft i sig och perimenopower är kraften du behöver för att ta dig igenom den här perioden. Den kraften finns redan inom dig, men med en massa konstiga symptom så försvinner den ur sikte. Även om det kanske inte känns så just nu, så är du väldigt stark.”
 — ur boken

Katarina Wilk är hälso- och medicinjournalisten som tidigare skrivit romanen #walkwithme. För närvarande arbetar hon som frilansskribent och redaktör och utöver romaner skriver hon också noveller och fackböcker inom hälsa.

Boken utkommer den 5 september 2018.

Presskontakt:
Rebecca Törnroos, Gul PR
rebecca@gulpr.se
073-643 74 09

Vidare information om boken: http://www.ehrlinpublishing.com/sv/nyheter/perimenopower-ny-bok-om-klimakteriet/

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med influencers som Yoga Girl och Ångestpodden, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.