2023-02-15 08:05Pressmeddelande

Gatufotografens livsverk porträtteras i ny bok

Fotografen Ralph Nykvist har en sällsynt förmåga att fånga hur människor rör sig och ser ut, platserna där de befinner sig och den miljö som de är en del av, vilket framkallar en hel värld. Niclas Östlinds bok Ralph Nykvist: Helsingborg, Sverige, Världen är den första större presentationen av honom.

— Med fotografins hjälp förvandlar Ralph Nykvist situationer som de flesta ser förbi till något djupt fascinerande och ofta lätt absurdistiskt. Spänningen i hans bilder uppstår ofta genom människornas förhållanden till varandra och till rummet. Det finns en ovanlig humor och värme i hans bilder. Att hans blick för vardagens absurda sidor förenas med en enastående förmåga att komponera i fotograferingsögonblicket skänker dessutom bilderna en särskild dynamik. I den här boken har jag försökt fånga en av Sveriges mest egensinniga fotografer, säger Niclas Östlind.

Ralph Nykvist har från mitten av 1960-talet och framåt fotograferat människor på gator i städer där han bott eller besökt. Många känner till hans bilder från böckerna I Sverige (1976) och Karnevalen i Venedig, som han gjorde tillsammans med Anders Petersens 1991. Men också från åtskilliga reportage från München, Moskva, Irland och andra platser publicerade i tidskriften ETC på 1980-talet.

Av bokens drygt 110 bilder har ett stort antal aldrig tidigare visats. Den innehåller också en essä skriven av Niclas Östlind som sätter in Ralph Nykvist arbete i ett vidare fotohistoriskt sammanhang. Samtidigt lyfter han fram den stora betydelse Helsingborg hade för svensk fotografi under 1970- och 80-talet. Här fanns bland annat redaktionen för tidskriften Aktuell Fotografi och Fyra Förläggare, som gav ut bokserien Aktuell Fotolitteratur – Ett sammanhang där Ralph Nykvist hade en given plats.

Känslan av att det finns något dolt bakom tillvarons välbekanta yta löper som ytterligare en röd tråd genom Ralph Nykvists arbeten. Det gäller bland annat bilden från London där en man i arbetsoverall böjer sig fram och blickar ner i ett fyrkantigt hål i gatan. Bakom honom rör sig trafiken sakta förbi och de två andra personerna på trottoaren tittar åt ett annat håll. Den på inga sätt anmärkningsvärda scenen förvandlas av att kameran fixerat mannen – till synes helt absorberad av underjordens mörker.
– ur boken.

Niclas Östlind är doktor i fotografi, curator och ansvarig för forskningsutbildningen på Akademin Valand vid Göteborgs universitet där han också undervisar på masterprogrammet i fotografi. Hans avhandling handlar om fotografin i Sverige 1970–2014.

Vid tiden för bokens utgivning pågår en retrospektiv utställning om Ralph Nykvist på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Boken släpps den 28 februari.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Andersson
Rebecca Andersson