2020-03-25 06:30Pressmeddelande

Fredrik P. Winter thrillerdebuterar med gastkramande spänning i förlagsbranschen

Bokomslag: Grävlingen Bokomslag: Grävlingen

Samma natt varje år bryter sig seriemördaren som kallas Grävlingen in genom källargolvet till sitt utvalda offers hus. Allt polisen finner på mordplatsen är jordrester och blodspår från när offrets kropp släpades ner i underjorden. Boken Grävlingen är en psykologisk thriller, där förläggaren Annika hamnar mitt i morddramat när det detaljerade manuset "Jag är grävlingen" hamnar utanför hennes port.

—  Jag bodde tidigare i ett sjuttiotalshus med källare där vi behövde göra om dräneringen. En morgon, när markfirman grävde upp jorden kring huset precis utanför sovrummet, skrapade och dunkade skopan rätt obehagligt mot ytterväggen när jag höll på att gå upp. När jag sedan hade mitt arbetsrum i källaren kom idén om en författare som nästan lyckats med sin karriär, men kommit snett och hemsöktes av ett slags monster som skrapar på källarväggarna. Vad skulle hända om det senare kom ett manus från ingenstans om en seriemördare som lever under jorden, samtidigt som just en sådan verkar härja på stan, säger Fredrik P. Winter.

Polisen Cecilia Wreede sitter fast i den omöjliga utredningen kring de mystiska morden och försöker förgäves lösa Grävlingens gåta. Samtidigt finner förläggaren Annika Granlund ett jordigt manuskript utanför kontorets dörr. Det verkar vara skrivet av författaren Jan Apelgren, känd för att ha skrivit två succédeckare innan han försvann spårlöst. Manuset heter Jag är Grävlingen och är en makaber men välskriven biografi om en seriemördare som lever under marken.

Annika ser en möjlighet att rädda förlaget som är på väg mot ruinens brant. Trots att de inledningsvis är motvilliga ser ledningen till slut inget annat alternativ än att ge ut manuset, även om det är kontroversiellt. Snart blir Annika själv misstänkt för Grävlingens gärningar, och sakta men säkert glider hon ned i ett mörker hon trott sig ha överkommit som barn. Vem är egentligen Grävlingen? Vem är det som skrivit manuset? Och vad är det egentligen som ruvar under jorden?

"Förrådet badade i det skarpa ljuset från flera bygglampor. Det bländade Cecilia och glänste i Jonas plastoverall. Cecilia blinkade några gånger för att vänja ögonen medan hon gjorde sig beredd. Hon hade varit med om detta så många gånger nu att hon borde vara van. Ändå kände hon pulsen öka, hur magsyran pressades upp i svalget. Hon hade sett så många mordoffer, i så många onaturliga positioner, att hon kunde låta det mest otäcka passera utan att bli skrämd. Men det hon såg nu kunde hon inte hantera, hur många gånger hon än blev tvungen. Det fanns inte någon kropp. Och avsaknaden av ett blodigt offer var värre än alternativet. Mitt i rummet var golvet uppbrutet underifrån. Kring hålet låg stora högar av jord, betongklumpar och krossade klinkerplattor. Jorden rörde sig av maskar, krälade av svarta insekter. Blodspåret försvann vid kanten. Cecilia satte sig på huk vid hålet. Det var stort nog för en människa att krypa igenom. Hon kunde känna mörkret stirra tillbaka på henne när hon såg ner i den smala tunneln i underjorden. Huvudet snurrade och hon tog stöd med en hand mot golvet för att inte tappa balansen."
— ur boken

Fredrik P. Winter har tidigare, under namnet Fredrik Persson, skrivit ungdomsböcker. Han är också en av deltagarna i podcasten Fantastisk Podd om att skriva SF, fantasy och skräck på svenska. Till vardags arbetar han som advokat.

Boken utkommer den 15 april 2020

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén