2020-01-09 06:00Pressmeddelande

Första kvinnliga chefredaktören hos äldsta politiska satirtidningen

Karin Aspenberg och Ulf SchöldströmKarin Aspenberg och Ulf Schöldström

Grönköpings Veckoblad är världens äldsta fortfarande utkommande politiska satirtidning och Sveriges största kulturtidskrift. Nu axlar Karin Aspenberg rollen som chefredaktör efter Ulf Schöldström -  och som första kvinna någonsin.

—  Det är roligt att ta över, särskilt efter som satiren just nu, i en orolig värld, har ett extra stort nyhets- och underhållningsvärde. Målet är att hålla Grönköpings Veckoblad ständigt aktuell och intressant för alla som gillar smart, viktig och kul samtidskritik, säger Karin Aspenberg

Karin Aspenberg har varit skribent för Grönköpings Veckoblad sedan 2005. Hon är bland annat litteraturvetare och forskare vid Karlstads universitet. Av de cirka 20-talet medarbetarna finns bara två kvinnliga, varav Karin är en.

Grönköpings Veckoblad började sin tillvaro år 1902 som en del av Söndags-Nisse, den äldsta av de många skämt- och satirtidningar som fanns runt sekelskiftet 1900. Avsikten var att parodiera landsortspressen innehållsmässigt och stilistiskt. År 1916 blev GV en egen tidning med H. Zetterström som redaktör, en befattning som han uppehöll ända till 1942. Perspektivet vidgades till en allmän satir över politik och samhälle. Sedan dess har chefredaktörer kommit och gått och satt sin egen prägel på tidningen. Gamla fotografier och ett något ålderdomligt språk ger än idag tidningen dess speciella karaktär.

— Karin Aspenberg är inte bara Veckobladets första kvinnliga chefredaktör, hon är den första kvinnan som någonsin skrivit i tidningen. Allting måste förändras för att det gamla ska förbli som det är. Grönköping speglar och häcklar samtiden genom att stå utanför den, säger Kristoffer Lind.

Grönköpings Veckoblad grundades 1902 och är världens äldsta ännu utkommande politiska satirtidning. Tidningen är Sveriges förmodligen största kulturtidskrift och ägs av Lind & Co. Läsarskaran består till 90 procent av män.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångspodden, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén