2019-09-25 05:30Pressmeddelande

Första delen i nyskapande spänningstrilogi med grund i klassiska sagor

Bokomslag: Lika i dödenBokomslag: Lika i döden

Författaren Anna Roos utkommer nu med sin första bok i spänningstrilogin Morden vid världens ände. Med förankring i klassiska sagor som Kejsarens nya kläder skakas en idyllisk svensk småstad av en rad makabra dödsfall. Första delen Lika i döden släpps nu och följs av En evig sömn och I mörka vatten under nästa år - ett unikt koncept med böcker som släpps så tätt.

— Jag har utgått från min hemort och byggt spänningsromanerna utifrån de sagor jag lyssnat till som barn. Att få ta med alla läsare till Trosa, även kallat Världens ände, i en modern form av klassiska berättelser känns otroligt roligt, säger Anna Roos.

Snöflingor dansar ner över kullerstenstorget. Rimfrosten gnistrar på klocktornet och löpsedeln utanför bokhandeln spår att den sibiriska kylan snart är här. I går var samma torg fyllt av människor. Nu är platsen öde, så när som på den nakne mannen som sitter orörlig i kungatronen barnen byggt. Huvudkaraktären Vera Jansson gjorde sig impopulär på sin hemort när hon som ung beskyllde en av stadens entreprenörer för oönskade närmanden. En anklagelse som inte gick att styrka och som hon senare tog tillbaka. Vera har därför inte satt sin fot i Trosa på flera år när en av hennes barndomsvänner hittas död. Samtidigt får hon i uppdrag av sin chef att ansvara för revisionen av ett företag på orten. Hennes återkomst väcker starka känslor och snart står det klart att små oförrätter i det förflutna kan få stora konsekvenser i nutid.

Författarens debutroman Spel släpptes våren 2017 och andra romanen Pakt året efter. De två uppföljarna i serien Morden vid världens ände kommer under 2020.

"Till skillnad från mina sensationslystna kollegor har jag följt händelseutvecklingen via mer tillförlitliga källor än trollforum, och enligt dem finns det inget som tyder på att Tom dog av vare sig överdos eller dödligt våld. Polisen la mer resurser än de behövde för att gå till botten med vad som hänt, men mellan raderna hade jag ändå tolkat det som om den närmast sörjande familjen velat komma till ett snabbt avslut. Och jag förstår dem. Tom är död och ingenting kommer att förändra det, lika bra att låta min väns obefläckade gloria fortsätta att lysa klart. För oavsett om det är heliga Birgitta eller djävulen själv som synas går det alltid att hitta skit under naglarna."  — ur boken

Anna Roos är civilekonom, utbildad vid Handelshögskolan i Stockholm. Tidigare har hon arbetat på kasino och var under en tid bosatt i Atlanta i USA. Hon har skrivit böckerna Spel och Pakt som båda fått ett lysande mottagande.

Boken utkommer den 30 oktober 2019.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångsshowen, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén