2022-06-15 07:00Pressmeddelande

Feelgoodroman om frivillig barnlöshet och om när allt ställs på sin spets

En och annan vit lögn drar alla. Så även trettioåttaåriga Lorina Vallmo. Hon ljuger hejdlöst när omgivningen irriterande ofta påtalar att det är dags för henne att bilda familj. Andra tycks inte förstå att hon redan har allt hon önskar av livet: ett arbete hon trivs med, en fantastisk vindsvåning tillsammans med sambon Petri, härliga vänner och en nära relation till sina systrar.

Josefine Sandblom är tillbaka med den nya romanen Vallmosystrar – perfekt läsning för sommarens lata dagar.

– Folk i omgivningen har alltid så många åsikter om de beslut man fattar. Man skaffar barn för tidigt eller för sent, man vill inte ha barn fast folk anser att man borde det, man kämpar i extrem motvind för att bilda familj när andra tycker man borde ge upp. Det var min inspiration när jag skrev Vallmosystrar, säger Josefine Sandblom.

Ett bröllop är också i antågande. Förvisso ljuger hon om det med, men hon har sina anledningar. När en okänd kvinna tar kontakt med Lorina och Petri och säger att hon är döende, och att hennes barn är resultatet av en semesterflört med just Petri - vänds hela Lorinas liv upp och ned.

“Det var Petris namn som stod på brevet, så hon sträckte över det till honom.
”Det är till dig. Vi missade det igår. Verkligen nära ögat att det hamnade bland skräpet.”
”Oj, det ser ut att vara ett handskrivet vanligt brev. Verkligen?” skrattade han. ”Får man fortfarande det?”
”Vem är det ifrån?”
Han vände på det.
”Det står ingen avsändare.”
När hon ställt in kylvarorna, vilket var det sista som behövde städas undan, reagerade hon på att han fortfarande inte sagt något. Han läste inte heller brevet utan satt bara och stirrade på henne när hon vände sig om. En rasande oroskänsla for genom kroppen på henne.
”Vad är det? Vad stod det?”
”Jag …”, började han, men tystnade igen.
”Du, vadå?” manade hon på. ”Petri, vad var det för något?”
Hon satte sig på stolen bredvid honom, tog hans hand i sin.
”Jag förstår inte …”
Hon blinkade. Och blinkade igen.
”Petri? Säg!”
Hon avskydde att hon inte förstod på en gång.
”Det står … att jag har en dotter”, sa han långsamt.
— ur boken.

Josefine Sandblom skriver böcker i en salig blandning av allvar, romantik och under-bältet-humor, och har innerst inne en kraftig förkärlek för rapp feelgood, typiska hängmatteromaner. Hon bor i Motala med sin familj.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz