2021-11-10 07:55Pressmeddelande

Fascinerande fotografier visas i ny bok om och med samer, Sveriges urfolk

Ingen kan idag högt nog värdera bildens betydelse både som nutida och historiskt dokument. I fotografen Hans Jonssons bok skildras samiska kvinnor och män i miljöer och sammanhang som är viktiga i den samiska kulturen. Boken genomsyras av samernas egna berättelser – både i bild och ord. Boken innehåller förutom fotografier även texter på svenska, nordsamiska och engelska.

— Helt klart är att jag med mina historiska fototeknik trampade rakt ut i minerad mark, berättar Hans Jonsson. Jag kan i backspegeln se att jag, trots goda intentioner, var lite aningslös. Det finns en brutal förhistoria, obehagliga associationer där min gamla, stora kamera väcker minnen från det rasbiologiska experimentet. Jag möttes ibland av skepsis. Men successivt förvandlades reserverade möten till relation, respekt och förtroende.

"Om klimatet tillåter ska jag bli renskötare. Skogen och fjället är en del av mitt liv och min framtid. Men det är synd, för klimatet verkar kunna sätta stopp för oss."
— Stina Jonsson, då 12 år, en av de samer som porträtteras i boken.

Fotografierna är tagna med våtplåt, en fototeknik från mitten av 1800-talet. Den innebär att man fotograferar på aluminium- eller glasplåtar och framkallningen måste ske på plats. Resultatet blir unika, originalplåtar som närmar sig måleri. Det är bilder som berättar och berör och som genom den unika tekniken åskådliggör kulturutvecklingen fram till idag.

— Under de här tre åren har projektet utvecklats till något mer än en fotografisk och konstnärlig process. Jag har lärt mig mycket av samerna och om ett historiskt förtryck som fortsätter än idag. Jag hoppas därför att mina fotografier tillsammans med samernas egna berättelser kan gestalta något både viktigt och vackert och på så sätt ge bekräftelse till Sveriges urfolk, säger Hans Jonsson.

Boken innehåller förutom ett stort antal fotografier tagna med våtplåtsteknik också texter om samernas situation idag, skrivet av eller berättat av samer. En text om samernas situation idag är skriven av Sara Ajnnak från den sameby som fotografen arbetat i. En faktatext om samerna i Sverige är författad av Helena Dådring, ordförande i Samer i Syd. Intervjuer finns också med Håkan Jonsson, ordförande i Sametinget, Sorsele, Ellinor Persson från Ammarnäs, Ingemar Israelsson från Jörn samt Stina Jonsson från Jokkmokk. Fotohistorikern och etnologen Eva Dahlman bidrar med en essä som sätter bilderna och projektet i ett historiskt perspektiv.

"Under våren 2016 fick Svaipa sameby en förfrågan från fotografen Hans Jonsson om han kunde få komma till vårt sommarviste i Skovlie i Arjeplogsfjällen. Med viss betänklighet lovade vi Hans att få komma till oss för att fotografera. Förvåningen blev stor när Hans anlände med över 100 kg fotoutrustning. Vi förstod snart att Hans använder en gammal beprövad fototeknik, våtplåt, som inte är vanlig i dag. Efter några provbilder där resultatet var imponerande släppte vår skeptiska inställning. I Hans fotografiska arbete är fokus satt på de människor som verkar i den speciella fjällmiljö och vardag som är en naturlig och självklar del av vårt liv sedan urminnes tid."
—  Ingemar Israelsson, fd ordförande för Svaipa sameby i bokens förord.

Hans Jonsson från Malmö har arbetat som fotograf sedan 1980-talet, både på redaktioner och som frilans. Som nyhetsfotograf har han rest runt i världen och dokumenterat bland annat krig och revolutioner. Sedan ett antal år tillbaka ägnar han sig huvudsakligen åt våtplåtsfotografering.

Boken släpps den 15 november.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz