2019-05-27 05:30Pressmeddelande

En mors berättelse om kampen och känslorna kring att dottern väljer ett helt nytt liv

Bokomslag: Islam - min dotters val Bokomslag: Islam - min dotters val

Att acceptera att ens dotter eller son väljer att leva sitt liv på ett helt annat sätt än det man själv valt är ofta svårt - ibland nästintill omöjligt. I sin bok Islam - min dotters val skriver Carina Hjelm om hur hon hanterar sorgen och känslan av att ha förlorat sitt barn, samtidigt som hon kämpar för att behålla relationen och stötta den hon älskar mer än allt.

– Mitt syfte med berättelsen var till en början att skriva av mig alla tankar och känslor jag bar på, som bearbetning av allt för min egen del. Med tiden växte något större fram. Nu sitter jag inte längre i publiken, utan jag står upp med stolthet och säger: Min dotter valde islam. Det är hennes val i livet, säger Carina Hjelm.

"Bär hon slöja? Täcker hon ansiktet? Är det hennes man som vill det?
Islam - min dotters val är berättelsen om en mamma som tvingas möta sina fördomar och rädslor när hennes dotter väljer att konvertera till islam. Om möten med omgivningens förutfattade meningar och känslorna av ensamhet som väcks av att inte tillhöra normen. Boken handlar om en mors upplevelse av att förlora sitt enda barn till en religion som hon inte har något gemensamt med.

Det får konsekvenser både till vardags och vid högtider när gamla familjetraditioner bryts med något okänt. När gemenskapen och närheten de alltid haft till varandra förbyts till frånvaro och saknad. Om att bära på känslor av skuld och skam som växer till en ständigt närvarande ryggsäck av sorg. Den självbiografiska romanen handlar också om sökandet efter en ny väg genom förnekelse, livsförändringar och acceptans. Om att växa som människa och att hitta tillbaka till glädjen och förmågan att nå en egen lugn plats fylld av tillit inför det som hänt.

“Kvinnan är klädd i den traditionella, svarta klädseln som löper ända ned till marken. Min blick följer tygets väg ned mot hennes svarta skor, som blygsamt sticker fram under tyget, och fortsätter sedan tillbaka upp till hennes ansikte. Hon är bekant. Det vackra ansiktet och ögonen. Jag pausar andan. Det kan inte vara hon. Får inte vara hon. Hjärtslagen hårdnar, de bankar inombords. Allt svajar.”
– ur boken.

Carina Hjelm är hälsocoach, yogalärare, socionom och föreläsare. Hon driver sedan 2012 företaget Sundare Livsstil (www.sundarelivsstil.se). Islam - min dotters val är hennes första bok.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med varumärken som Yoga Girl och Framgångsshowen, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Rebecca Törnroos
Rebecca Törnroos