2022-03-02 08:00Pressmeddelande

Den mångsidiga dahlian porträtteras i ny bok

Blomman dahlia är populärare än någonsin och idag finns det över 64.000 registrerade sorter. I Dahlia: 222 sorter, odling, skötsel och inspiration beskriver trädgårdsjournalisten Ulrika Grönlund allt man behöver för att lyckas med dahlior.

— Jag gillar dahlior för att dess bredd erbjuder något som passar alla, de håller länge - från början på sommaren tills första frosten, går att odla på balkong och trädgård. Boken är en ultimat källa till kunskap och ­inspiration för såväl nya som vana dahliaodlare. I boken delar Dahliaodlare från olika delar av landet med sig av sina allra bästa tips, säger Ulrika Grönlund.

Boken Dahlia: 222 sorter, odling, skötsel och inspiration är full av färg och blommor, med information om dahlians historik och botanik, odling, förökning och vinterförvaring samt de bästa tipsen för dahlian som snittblomma. Läsaren får förslag på dahliasorter som är vackra att plantera tillsammans i olika färgkombinationer, samt vilka andra växter som är fina att samplantera dahlior med. Boken innehåller bilder på dahlior i sin växtmiljö varvade med närbilder på över tvåhundra sorter med information om höjd, blomstorlek och grupp.

Intresset för dahlior har exploderat de senaste åren och verkar vara en bestående trend. Dahlian är relativt anspråkslös och kräver inte så mycket för att trivas och leverera blommor månad efter månad. Ju bättre förutsättningar man ger dem, desto lättare är det att få riktigt fina och välmående plantor. Kanske är det anledningen till att dahlian är så populär, och därför såväl nya som vana dahliaodlare köper fler och fler sorter varje år.

"Det är juli. Framför orangeriet i trädgården exploderar dahliorna i de upphöjda odlingsbäddarna. Varje dag slår den ena efter den andra dahlian ut och fyller trädgården med färg, form, surrande bin, fladdrande fjärilar och en oändlig blomsterglädje. Det finns ingen annan blomma som kan mäta sig med dahliorna; av de 64 000 registrerade sorterna kan alla hitta sina favoriter att förälska sig i när det gäller både färg och form. En enda knöl som planteras på våren blir en planta som producerar massvis med blommor i flera månader, oftas från juli ända tills frosten kommer. Vilken dröm för alla som vill ha ett hav av blommor i rabatterna och som älskar snittblommor."

— ur boken

Ulrika Grönlund jobbar som skribent och fotograf inom trädgård och inredning, hon ritar även trädgårdar och arbetar som inredningsstylist. Ulrika är själv en passionerad dahliaodlare och har startat Dahliafarmen på Österlen i Skåne, boken Dahlia: 222 sorter, odling, skötsel och inspiration är hennes femte trädgårdsbok. På sociala medier är hon aktiv på Instagramkontona @ulrikagronlund1 samt @dahliafarmen.

Boken släpps den 11 mars.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Andersson
Rebecca Andersson