2020-09-14 04:45Pressmeddelande

Deckarhyllning till Agatha Christie släpps på hennes 130-årsdag

Fotograf: Anna-Lena AhlströmFotograf: Anna-Lena Ahlström

Agatha Christie föddes 1890 och dog 1976. Hon skulle ha fyllt 130 år den 15 september 2020. Hon är världsberömd för sina 66 deckare och har även skrivit ett stort antal novellsamlingar, romaner och pjäser. Hennes betydelse för deckargenren och dess utveckling kan knappast överskattas. Christie är dubbelt aktuell eftersom det i år dessutom är 100 år sedan hon debuterade som författare.

Kristina Appelqvist är en av de svenska deckarförfattare som idag verkar i Agatha Christies anda och som skriver pusseldeckare av klassiskt snitt med stor inspiration från Agatha Christie.

I den senaste boken En giftig skandal som är den femte deckaren om litteraturforskaren Helena Waller, har Appelqvist vävt in både Agatha Christie och hennes böcker i intrigen. I samband med en deckarfestival på Västgöta universitet mördas en av gästerna vid en middag med cyankalium och när fler mord inträffar blir det uppenbart att någon imiterar mord som förekommer i Agatha Christies böcker.

– Boken ska ses som en hyllning till Agatha Christie. Hon är en förebild och en föregångare på många sätt. Hennes klassiska pusseldeckare utgör grunden för dagens moderna deckare som under de senaste decennierna utvecklats i olika riktningar. Hon förtjänar att bli läst och omtyckt av nya generationer, säger Kristina Appelqvist.

Pocketutgåvan av En giftig skandal ges ut på Agatha Christies 130-årsdag, den 15 september.

I Agatha Christies fotspår
Under arbetet med boken gjorde Kristina Appelqvist en researchresa till i Agatha fotspår i Devon i Devon i södra England. Bland annat besökte hon författarens storslagna sommarhus Greenway House som ligger vackert beläget med utsikt över floden Dart.
- Det var oerhört intressant att få vistas i hennes hus, se alla hennes möbler och föremål. Huset berättade verkligen om vem hon var, jag kunde lätt se henne framför mig i denna fantastiska miljö. Jag spelade på hennes flygel, satt i hennes bibliotek, beundrade utsikten från hennes sovrum och mycket annat. Agatha Christie tillbringade mycket tid med sin familj och sina vänner här. Jag blev väldigt inspirerad av besöket och lät därför en del av handlingen i min egen bok utspela sig just på Greenway House. Under resan i Devon träffade jag också på flera personer som mindes Agatha Christie och kunde berätta personliga minnen, som till exempel en man som varit hennes chaufför i sin ungdom, berättar Kristina Appelqvist.

Sagt om Kristina Appelqvist:
”Av dagens svenska deckardrottningar är det Kristina Appelqvist som bäst för pusseldeckararvet vidare.” Tidningen VI

”Agatha Christie ler säkert i sin himmel, här har hon fått en värdig efterträdare på pusseldeckartronen.” Tara

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén