2023-05-05 07:01Pressmeddelande

Debutanten Hannes Aitman fängslar med singeln “Dying For A Name”

Cover: Dying for a name - Hannes AitmanCover: Dying for a name - Hannes Aitman

I dag debuterar 18-åriga talangen Hannes Aitman med egenskrivna singeln “Dying For A Name”.

"Debutsingeln Dying for a name, som släpps idag, är superb."

– Jan Gradvall, Di Weekend

Redan vid sex års ålder började Hannes Aitman skriva egen musik, när han 13 år gammal lärde sig att spela gitarr tog musikskapandet fart på riktigt. Inspirerad av artister som Johnny Cash, Bruce Springsteen och Bob Dylan har han kultiverat ett unikt eget sound som balanserar mellan americana och folkrock. Med en djup stämma och texter långt bortom hans unga ålder frammanar han ett rocksound från en svunnen tid.

Den 5 maj debuterar han med singeln “Dying For A Name”. Låten handlar om ett modernt samhälle där framgång är allt vi strävar efter, ett första smakprov på artistens omisskännliga förmåga att skriva text och melodi som berör. Hannes gitarrbaserade sound känns direkt igen på de medryckande produktionerna, fängslande melodislingorna och uttrycksfulla stämmorna.

Låten producerades som en demo av Hannes själv, och produktionen slutfördes sedan av Erik Bernholm. Med på låten är den ikoniska trummisen Brady Blade (Emmylou Harris, Steve Earle, Buddy Miller etc) och Jan Hellman på bas, samt Tilda Bernholm och Ronya Güler på kör.

“Släppet är väldigt efterlängtat, lite läskigt men övervägande positivt såklart. Låten kom till efter en längre tids Johnny Cash-lyssnande. Melodin i verserna hade jag skrivit långt innan, utan att riktigt veta vad jag skulle använda den till. Refrängen kom längre fram, förmodligen när jag satt i mitt rum och funderade lite för mycket på livet”, säger Hannes Aitman om låten.

18-åriga producenten och gitarristen Hannes Aitman är uppvuxen i Västerås. Till våren tar han studenten och kan nu äntligen satsa helhjärtat på musikkarriären. “Dying For A Name” är det första släppet från den lovande artisten. Förra året signades han till Freebird Entertainment och Live Nation.

Lyssna på singeln “Dying For A Name” som släpps i dag här!

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén