2021-04-27 06:40Pressmeddelande

Debut för ny kriminalromanserie i Stockholmsmiljö

Den tidigare åklagaren Leif Appelgren släpper nu sin debutbok Ingen ond man. En spänningsroman i en serie om brott skildrade inifrån rättsväsendet. Med serien om åklagaren Mats Ljunggren ser författaren fram emot att kunna gå på djupet i detaljer och nyanser vad gäller människor, händelser och bakgrunden till ett brott.

— Under brottsutredningar och rättegångar ser man ett spektra från det lägsta till det högsta i mänskligt beteende. Allt från avskyvärda handlingar till imponerande mod. Händelser och människor som det är omöjligt att ställa sig likgiltig inför. En lyckosam brottsutredning och rättegång kan på ett plan ta reda på vad som har hänt. Men det finns ofta nyanser och detaljer som inte kommer fram - frågor kring människorna, händelsen, bakgrunden som inte får sitt svar. I romanens form får jag möjligheten att gå händelser och personer närmare. Inte bara beskriva personer som gärningsmän, brottsoffer och vittnen, utan som de sammansatta människor de och vi alla är, säger Leif Appelgren.

Abdi, en ung ledare för ett kriminellt nätverk, hittas brutalt mördad intill en brygga vid Mälaren. Den sargade kroppen bär spår av tortyr. Kommissarie Irina Kovic och hennes grupp kopplas in för att utreda fallet, under ledning av åklagaren Mats Ljunggren. Mordet riskerar att leda till fler våldsamma uppgörelser och polisen håller noga uppsikt över den kriminella gängmiljön. Men utredarna ser även kopplingar till en tidigare gruppvåldtäkt och det rättsliga efterspelet till den. I centrum av den händelsen stod en ung kvinna från en finare del av Stockholm, hennes familj och pojkvän samt ett vittne som försökt stoppa våldtäkten genom att larma polisen.

I mötet mellan förortens gängmiljö och Stockholms överklassmiljö, i korsvägen där pengar byts mot narkotika, är det inte alltid lätt att veta vem som är ond och vem som är god. Att stå upp för rättvisan kan ha ett högt pris, men priset för att skipa sin egen rättvisa kanske är ännu högre?

"SOS Alarm, vad har hänt?
Hej, ni måste skicka polis snabbt. Det är ett gäng som håller på och våldtar en tjej i Centralgaraget i Tensta centrum.
Centralgaraget i Tensta centrum sa du?
Ja, kan du skynda dig.
Vad heter du och vad har du för telefonnummer?
Men skit i det nu, skicka polis. De håller på med henne nu när vi pratar, skynda nu snälla."
— ur boken.

Leif Appelgren har tidigare arbetat som åklagare i Stockholm. Ingen ond man är hans debutroman, den första delen i en kriminalromanserie om åklagare Mats Ljunggren.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg