2021-11-19 12:45Pressmeddelande

Clara Klingenström annonserar debutalbum med ny singel

Pressbild: Clara KingenströmPressbild: Clara Kingenström

Clara Klingenström gjorde tidigare i år succé i Melodifestivalen och vann även en Rockbjörn för “Årets genombrott”. 10 december albumdebuterar hon med Claras dagbok. Den 3 december släpper hon singeln Se mig, bara se mig.

Se mig, bara se mig är den sjätte singeln från hennes stundande debutalbum Claras dagbok

– Låten sammanfattar hur mitt liv har varit under de stökiga åren som har varit. Jag har velat bli sedd och få bekräftelse. Jag har försökt att ta mig upp till ytan och känna mig levande genom kickar i olika former och levt ett impulsivt liv.

Låten är skriven tillsammans med David Lindgren Zacharias, Beatrice Jaksch och Gabriel Pettersson samt producerad av Tobias Fröberg. Som Claras tidigare musik har hon ett förmåga att skapa relaterbara hitar av personliga erfarenheter, precis som om de vore tagna ur hennes egen dagbok. Poppigt melodiska produktioner sätts ihop med ärligt rättframma texter.

Titeln på albumet Claras dagbok som släpps 10 december kändes därför självklar. Låtarna har skrivits sedan Clara var elva år, men produktionen av albumet tog fart på riktigt i somras.

Att släppa albumet är Claras sätt att bearbeta det förflutna och gå vidare. På albumet sjunger Clara om sitt destruktiva förhållande till sig själv, stormiga relationer, hennes relation med sin pappa och sorgen det lett till.

– Hur släpper man taget, vänder blad och går vidare efter flera år av kaos? I terapin pratade jag om att jag ville göra någon form av ritual eller begravning för de år som har varit. Då kom jag fram till att jag ville göra det här albumet. I och med att jag släpper den här dagboken så gör jag bokslut och går vidare till nästa kapitel i mitt liv, säger Clara.

Clara Klingenström slog tidigare i år igenom i Melodifestivalen med den hyllade låten Behöver inte dig idag, som har över 14 miljoner spelningar på Spotify. Tidigare i år tog hon hem det prestigefyllda priset “Årets genombrott” på Rockbjörnen. Claras dagbok släpps via Freebird entertainment 10 december.

Pre-save av den nya singeln Se mig, bara se mig här!

Låtlista, Claras dagbok:

1. Livet

2. Vita väggar

3. 17 år

4. Ensam i en stad

5. Är vi lyckliga

6. Någon gång i april

7. Engelbrekts väg

8. Färger

9. Förlorade förlorare

10. Som att vara i en film

11. Se mig, bara se mig

12. Tårarna i halsen

13. Sommarminnen

14. Hem

15. Behöver inte dig idag

16. Liv

17. Pappas begravningslåt

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén