2020-01-15 06:30Pressmeddelande

Civilekonom gör romandebut med historisk roman

Boksomlag: Klar himmelBoksomlag: Klar himmel

Medan Sofia och hennes farmor letar efter en resväska på farföräldrarnas vind upptäcker de en koffert med en blodig nazistuniform. Var kommer den ifrån och varför förvarades den på deras vind? Hör den på något sätt ihop med deras egna upplevelser av kriget? Kristin Fägerskjöld har alltid intresserats av historia. Med inspiration av hennes farfars berättelser om sin tid i flygvapnet släpper hon nu debutromanen Klar himmel. I boken flätas tre kvinnoöden samman i skuggan av andra världskriget.

— Jag har alltid känt ett behov av att uttrycka mig i skrift, men vägen till att få en roman publicerad har varit långt ifrån rak eller självklar. Men jag har nu hittat mitt kall i historiska romaner och mitt hjärta klappar för det. Någonstans har jag sett rådet att skriva det man själv helst önskar läsa, och det är precis vad jag har gjort och som visat sig ge resultat, säger Kristin Fägerskjöld.

Det är tidigt 1940-tal i Stockholm. Sekreteraren Karin bär på mörka upplevelser som konstant gör sig påminda. Hon verkar vara den enda som inte bidrar till att förkorta kriget, så när hon får frågan om hon vill vara hemlig kurir tvekar hon inte en sekund.

Violet har tre söner. Hennes yngste befinner sig i Oxford för studier när Hitler börjar bomba Storbritannien och hon blir utom sig av oro. En stormig aprilnatt lämnar hon det trygga livet i Sverige och reser i hemlighet för att träffa honom.

Léonie gör sin plikt som lotta i det brittiska flygvapnet. På flygbasen är döden ständigt närvarande och hon vågar därför inte släppa någon inpå livet. Men allting förändras när hon en dag håller på att köra över någon med sin cykel.

Sextio år efter andra världskrigets slut hittar Karin en koffert med ett obehagligt innehåll på vinden som väcker gamla minnen till liv. Samtidigt dyker ett brev upp som aldrig nådde sin mottagare 1945 och Karin bestämmer sig för att gå till botten med hur allting hänger ihop.

Klar himmel är en gripande roman om kärlek, sorg och vänskap och hur tre kvinnors liv oåterkalleligen förändras av kriget.

"»Farfar, vet du vad det här är?« Sofia pekar på sakerna på köksbordet.
»Det är en tysk uniform, ser ni väl«, säger han.
Först då uppmärksammar Karin märket med den vita örnen ovanför en svastika på svart botten över bröstfickan på kavajen hon håller i.
»Bevare mig väl«, säger hon medan blodet börjar sjunga i öronen på henne. Bestämt skjuter hon plagget ifrån sig. Det där märket vill hon inte befatta sig med."
— ur boken

Kristin Fägerskjöld är civilekonom och har alltid varit intresserad av historia. Klar himmel är hennes debutroman, och inspirerats av hennes farfars berättelser om sin tid i flygvapnet under andra världskriget.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med flera av de största bokförlagen och varumärken så som Yoga Girl och Framgångsshowen, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén