2023-03-08 08:05Pressmeddelande

Bortglömd pionjär inom den svenska studiokeramiken uppmärksammas i ny bok

Ragnhild Godenius (1877–1966) hör till den svenska studiokeramikens pionjärer. Hon blev tidigt uppmärksammad för sitt personliga konstnärliga uttryck och hyllades i pressen, men likt många andra kvinnliga konstnärer har hennes namn med tiden fallit i glömska. Nu har konsthistorikern Märta Holkers kartlagt Godenius liv och verk i boken Ragnhild Godenius – Pionjär inom svensk studiokeramik.

— Godenius arbeten är lätta att känna igen på glasyrerna och hennes få men återkommande dekorer. En del av hennes vaser är formade likt rotfrukter och pumpor, andra påminner mer om allmogens traditionella krukor, sirapskrus och syltburkar med två eller fyra symmetriskt placerade öglor runt mynningen. Formerna är rustika och mjukt rundade, den grova ytan bär ofta spår av drejande händer. Hennes kärl har ibland en mänsklig framtoning med frodiga kvinnliga former, en del har även en humoristiskt målad dekor, säger Märta Holkers.

Godenius föddes i Finland år 1877 och flyttade 1907 till Stockholm där hon levde resten av sitt liv. Hon var den första konstnären i Sverige som lät uppföra en egen brännugn där hon brände sin konstkeramik, som var olik all annan keramik i Sverige under 1900-talets första decennier.Hon fick mycket positiva recensioner i början av 1900-talet för sina kraftfulla, färgstarka och egensinniga uttryck, men har som så många andra kvinnliga konstnärer fallit i glömska med tiden. Samlare runt om i landet har dock upptäckt hennes egenart.

Boken Ragnhild Godenius – Pionjär inom svensk studiokeramik är den första dokumentationen som kartlägger Godenius liv och gärning. Boken är rikt illustrerad med arbeten från såväl Sverige som Finland.

Märta Holkers är filosofie magister, konsthistoriker, kulturjournalist och författare med särskild inriktning på keramik och glas. Hon har medverkat i såväl dagstidningar som facktidskrifter samt gett ut ett flertal fackböcker, däribland Lisa Larson keramiker, Den svenska målarkonstens historia, De svenska antikviteternas historia samt Sven Erik Skawonius som formgivare i den svenska konstindustrin.

Per Myrehed är fotograf, utbildad vid Solna fotoskola. Verksam med egen studio i Stockholm. Särskild inriktning på måleri, skulptur, konsthantverk och antikviteter. Han har medverkat i en rad fackböcker och facktidskrifter, däribland Den svenska målarkonstens historia samt Antikvärlden. I samarbete med Märta Holkers har han också tagit bilderna till boken Sven Erik Skawonius som formgivare i den svenska konstindustrin.

Boken släpps den 9 mars.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Andersson
Rebecca Andersson