2019-05-21 05:40Pressmeddelande

Boken om att vara man och högkänslig

Bokomslag: Sårbar man – Vägen till inre styrkaBokomslag: Sårbar man – Vägen till inre styrka

I boken Sårbar man – Vägen till inre styrka vill Thomas Anderson bredda bilden av manlighet genom att dela med sig av sin berättelse. Omkring 15-20 procent av jordens befolkning sägs vara högkänsliga och trots att fördelningen mellan kvinnor och män spås vara lika är männen sällan lika verbala om sina känslor och sin sårbarhet. Det vill Thomas ändra på med boken Sårbar man som släpps den 29 maj.

— Många människor, framförallt män, gömmer sig bakom sådana murar. För att de ”ska” vara tuffa och starka. För att de inte vågar eller ”får” vara känsliga och sårbara. Men det finns så mycket mer att få ut av livet för den som har modet nog att sänka garden. Jag riktar mig lite extra till män, då jag är övertygad om att vi män behöver öppna oss och prata mer kring känsliga ämnen. Vi män behöver ta vårt ansvar, för våra barn, för våra partners, för våra vänner, för oss själva, för samhället. Vi behöver visa, var och en av oss, att sårbarhet och känslighet inte är att vara svag. Det är att vara mänsklig, säger Thomas Anderson.

Under en treårsperiod förändrade civilingenjören Thomas Anderson sitt liv helt. Genom att riva muren och tillåta sig själv att vara sårbar kunde han övervinna gamla rädslor och tankar som hindrat honom från att leva fullt ut.

I boken delar Thomas med sig av sin dagbok från de tre omvälvande åren. Det är en personlig resa där man får ta del av hans innersta känslor, från de mörka tankarna till styrkan han fann inom sig och i sin högkänslighet. Dagbokstexterna varvas med reflektioner utifrån de insikter han har nu, vilket gör boken till en insiktsgivande berättelse om vad som utspelar sig i huvudet på en vanlig man i Sverige idag.

Det känns så tydligt nu i efterhand, men då förstod jag inte att jag behövde min återhämtning och att jag var överstimulerad. Jag var trött och sur, ville och ville inte göra saker, fastnade i en konstig rutin, ville vara glad, orkade inte, gav mig själv dåligt samvete. Jag förstod inte mig själv, hade inte självkännedomen och verktygen jag behövde för att kunna ta mig den egentid jag behövde i vardagen. I förhållandet och familjen försvann den egentid som tidigare hade funnits naturligt; jag hade lagt förväntningar på mig kring hur man borde vara i ett förhållande, och då prioriterades egentiden ner för jag förstod inte behovet.” — ur boken.

Thomas Anderson är utbildad civilingenjör och har arbetat på Volvo och som managementkonsult. Han har lång erfarenhet av globala projekt, digitalisering och förändringsledning. Han är också utbildad högkänslighetsterapeut. Nu driver han eget företag med fokus på människor i förändring. Han erbjuder föreläsningar, workshops och individuella samtal. Hans mål är att bredda bilden av manlighet och att skapa en tillåtande värld där alla får vara precis så öppna, känsliga och sårbara som de behöver.

Boken utkommer den 29 maj 2019.

Om Gul PR

Gul PR är en ung och hungrig PR-byrå. Vi arbetar med varumärken som Yoga Girl och Framgångsshowen, böcker och författare och företag, särskilt inom techsektorn.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén