2020-06-10 06:01Pressmeddelande

Björn Hellberg släpper ny Sten Wall-deckare när Wimbledon skulle ha ägt rum

Bokomslag: Narrspegel Bokomslag: Narrspegel

Efter över 24 böcker, och under närmare 40 år, har Björn Hellbergs Sten Wall-serie blivit en svensk deckarklassiker att räkna med. Efter tre års uppehåll är han återigen tillbaka med en ny del och den släpps när Wimbledon skulle ha ägt rum. Narrspegel tar avstamp i en tragedi i Hovs hallar samt de många mysterier som dyker upp kring händelsen.

—  Första gången jag besökte Wimbledon var 1967, då jag var 22 år. Sedan dess har jag haft ynnesten att besöka tävlingen varenda speldag i 53 år, fram tills nu då turneringen ju inställts på grund av Corona. Det känns extra kul att jag kan fylla vakuumet efter Wimbledon med att ge ut en ny Sten Wall-deckare just då, säger Björn Hellberg.

Deckaren utspelar sig i den fiktiva idyllen Staden, där pulserande passioner blandas med kylig beräkning och hänsynslös vinningslystnad. Kommissarie Sten Wall och hans kolleger ställs inför ett gåtfullt drama med många förgreningar - och det blir nästan omöjligt att klargöra vad som är sant och inte.

Björn Hellberg är en av Sveriges mest produktiva författare, och har skrivit över 60 böcker varav drygt hälften är deckare. Sten Wall-sviten är en av Sveriges äldsta fortfarande aktiva deckarserier.

"Han kunde omöjligt härda ut ens i några sekunder till. När han som hastigast stirrade ner i avgrunden tycktes det honom som om avståndet till den steniga kustremsan vuxit något oerhört. Paniken vällde över honom.
– Dra upp mej för fan, pep han. Annars måste jag släppa.
Samtidigt med det patetiska vädjandet sökte han ögonkontakt med sin enda frälsarkrans, och chocken träffade honom med en förlamande brutalitet. Blicken ovanifrån skrämde honom lika mycket som bråddjupet under fötterna."
— ur boken

Björn Hellberg är en av Sveriges mest produktiva författare, men också en av världens främsta tennisexperter, en välkänd radio- och tv-profil och fyrfaldig På spåret-vinnare. Björn Hellberg tar i sina deckare ofta upp speciella teman som till exempel mobbing, rasism, religiös fanatism, idoldyrkan, och liknande.

Boken utkommer den 2 juli 2020.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Vilhelm Hanzén
Vilhelm Hanzén