2020-05-05 05:45Pressmeddelande

Bengt Ericson släpper ny exposé om Sveriges tyngsta maktspelare

Bokomslag: MaktspelarnaBokomslag: Maktspelarna

Bengt Ericson är en av Sveriges mest erfarna ekonomijournalister och har under sin fyrtioåriga skrivarkarriär träffat och intervjuat många av vårt lands främsta makthavare. Boken Maktspelarna är Bengt Ericsons berättelse från insidan, där han skildrar sina möten med Sveriges företagselit.

— Att tillhöra näringslivets toppskikt, framför allt som företagsägare, är att ständigt leva på en knivsegg och att inte säkert veta hur spelplanen kan komma att förändras. Det är att möta tvivel eller direkt missaktning beträffande den egna förmågan och att under perioder, ibland i åratal, tvingas leva med en rädsla för att allt ska tas ifrån en. Det här är en exposé över makthavare som jag ofta har följt under lång tid och ibland kommit riktigt nära. Omständigheterna har varierat men rädslan och skådespeleriet har nästan alltid varit närvarande, säger Bengt Ericson.

Maktspelarna är boken om hur skådespelen har regisserats och om hur en ny överklass befäste sina positioner i vårt land. De är, eller har varit, skickliga skådespelare allesammans: Peter Wallenberg, Antonia Ax:son Johnson, Jan Stenbeck och Erik Penser, i likhet med flera andra multiförmögna svenskar. Under pressade förhållanden har de fått lära sig att bemästra publiken med framträdanden, där konsten att hålla masken är en nödvändig talang. Att vara mycket förmögen har ofta gått hand i hand med en konstant oro hos våra huvudpersoner.

”Den där djävla Bengt Ericson skriver ju precis som man säger!”
— NCC:s före detta vd Bernt Magnusson klagar hos Henrik Frenkel, dåvarande chefredaktör för Veckans Affärer.

Bengt Ericson har varit ansvarig utgivare för Dagens Industri, chefredaktör för Veckans Affärer och mångårig korrespondent i London och New York. År 1991 tilldelades han Stora journalistpriset för sin grävar- och berättarförmåga. Ericson är också författare till de uppmärksammade böckerna Spekulanten, med avslöjande inblickar i hur Erik Penser plundrades av det ekonomiskpolitiska etablissemanget, Den nya överklassen och Den härskande klassen.

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Linnéa Katz
Linnéa Katz