2020-04-23 06:00Pressmeddelande

Bädda din säng - det militära framgångsreceptet för att tackla motgångar

Bokomslag: Bädda din säng Bokomslag: Bädda din säng

Att bädda sängen är en till synes enkel handling, som kan få större konsekvenser än du tror. Att stiga upp på morgonen och uträtta dagens första uppgift kommer att ge dig motivation att få ännu mer gjort. I boken Bädda din säng delar William H. McRaven med sig av sina lärdomar från sin period i det amerikanska elitförbandet Navy SEAL. Lärdomar som hjälpt honom tackla motgångar, både i marinen och i privatlivet.

— Under de senaste tre åren har det hänt att människor kommit fram till mig och berättat sitt livs historia: Att de inte vek undan för hajarna eller ringde i klockan, eller att bäddandet av sängen varje morgon hjälpte dem igenom svåra tider. Alla ville de veta mer om hur de tio lärdomarna formade mitt liv och om de personer som inspirerade mig under min karriär. I den här boken har jag gjort ett försök att besvara deras frågor, säger William H. McRaven.

I Bädda din säng finns anekdoter om människor William H. McRaven mött under sin karriär och som hanterat utmaningar med beslutsamhet, medkänsla och mod. Varje kapitel sätter in de olika lärdomarna i ett sammanhang och innehåller också en kort berättelse om några av de människor vars disciplin, uthållighet, moral och mod varit en inspirationskälla för honom. Denna optimistiska och inspirerande bok innehåller tidlösa och universella visdomar, praktiska råd och uppmuntran. Vem som helst kan tillämpa kunskapen för att förändra sitt liv – och världen – till det bättre.

"Under de följande tio åren hade jag äran att få arbeta tillsammans med några av de bästa män och kvinnor som det här landet någonsin har fostrat – från generaler till meniga, från amiraler till nyrekryterade matroser, från ambassadörer till kontorister. Amerikanerna som tjänstgjorde utomlands för att stödja krigsinsatsen gjorde det frivilligt och offrade mycket för att skydda vår stora nation. De insåg alla att livet är svårt och att man ibland inte har så stort inflytande över det som sker i ens tillvaro. Striderna kräver soldaters liv, de anhöriga sörjer, dagarna är långa och fyllda av oro. Man söker efter något att finna tröst i, något som kan motivera en att ta sig an dagen, något som kan ge en känsla av stolthet i en ofta eländig tillvaro. Men detta gäller inte bara i krig. Vardagen kräver samma känsla av struktur. Det finns inget som kan ersätta den styrka och tröst som tron kan ge, men ibland kan en så enkel sak som att bädda sin säng ge den puff man behöver för att möta dagen och känna tillfredsställelse när den lider mot sitt slut. Om du vill förändra ditt liv och kanske också världen – börja med att bädda din säng!"
— ur boken

William H. McRaven är pensionerad amiral från den amerikanska marinen. Som fyrstjärnig amiral var han befälhavare över alla USA:s specialförband. Den internationella bästsäljaren Bädda din säng – som utkommer på nära 30 olika språk – är baserad på ett tal McRaven höll till avgångsstudenterna vid University of Texas 2014. Videoklippet blev viralt och har visats 10 miljoner gånger på Youtube.

Boken utkommer den 14 maj 2020

Om Gul PR

Gul PR arbetar med flera av de största bokförlagen, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Rebecca Törnroos
Rebecca Törnroos