2021-04-29 05:25Pressmeddelande

Årets Ekokock i Sverige 2020 startar restauranghybrid i Örebro

Fotograf: Andreas HylthénFotograf: Andreas Hylthén

Den prisbelönta kocken Anders Johnsson startar matstudio med skafferi och take away på CV-området i Örebro. Köket kommer ha en tydlig ekoprofil och gå under namnet CVKÖKET. Öppning äger rum imorgon, fredag.

– Mitt fokus är enkel, vällagad mat av riktigt bra råvaror  och närhet, gäster och samtal. Det blir mer rock ‘n’ roll och friterad lök än höga vita kockhattar och pocherade pilgrimsmusslor. Det är på ett sätt sämsta möjliga tid, att öppna restaurang mitt i en pandemi. Men jag är helt övertygad om att det aldrig har behövts en punkig restaurang med riktigt bra mat mer än nu, säger Anders Johnsson .

CVKÖKET var tidigare ett verkstadskök. Redan 1918 öppnade ett produktionskök. Då var det för centralverkstadens arbetare maten lagades. När det nyöppnar får det en ny inriktning men hantverkstraditioner sitter kvar i väggarna. Anders Johnsson  som öppnar det och driver köket utsågs 2020 till Årets ekokock i Sverige. Och ekologiskt kommer vara centralt i alla rätter som erbjuds i restaurangen. Ekologiskt och närodlat.

– Utöver att laga godast möjliga mat kommer vi även att sälja de lokala och ekologiska råvaror som rätterna lagas på i skafferidelen av CVKÖKET. Det är ett led i det jag brinner för; att vara med och få fler att äta mer hållbart, vi tar lanthandeln in till stan helt enkelt, säger Anders.

Till en början kommer CVKÖKET erbjuda take away-lunch tre dagar i veckan. Målet är att erbjuda lunch på en högre nivå än vad som vanligtvis erbjuds på restauranger vid lunchtid. Den som besöker köket  kommer dagligen ha tre alternativ att välja på: en matig salladsskål, en soppa med frasigt tillbehör eller dagens rätt. Med jämna mellanrum kommer man även erbjuda helgkassar, matlagningskurser och middagar runt den stora köksön i studion. Det kommer även bjudas in gästkockar från hela Norden men tanken är att även bönderna och producenterna ska få komma och gästspela under middagar  och berätta om sina råvaror och jobbet bakom.

Inte bara maten har ett hållbarhetsfokus. Nästan allt i köket är recyclat, sånär som på vissa vitvaror. Jag har ingen stor investor i ryggen så det har varit smart både för ekonomin och den nya lokalens miljöavryck.

– Det är otroligt viktigt för mig. Ord som hållbarhet är lätt att slänga sig med. Men utan action bakom blir det just ord och inget mer. Jag vill vara med och göra skillnad med min matlagning, och samma sak gäller för CV-köket i ett litet större perspektiv, säger Anders.

Anders Johnsson vann 2020 den prestigefyllda titeln Årets Ekokock. Samma år blev han utnämnd till Vi konsumenters hållbarhetskock 2020. Han ligger tillsammans med fotografen Andreas Hylthén bakom kokboken Härifrån, som är i final i Gourmand  Awards, ibland kallat VM för kokböcker.

CV-köket öppnar den 30 april, på valborgsmässoafton. Mellan 11.30 och 13.30 kommer restaurangen vara öppen. Adressen är Södra Grev Rosengatan 27 i Örebro.

Anders Johnsson nås på 0704156662

Om Gul PR

Gul PR arbetar med stora och små bokförlag, artister, turnéer, filmer, samt företag och profiler.

Emma Ahreborg
Emma Ahreborg